Na počátku byl projekt rekonstrukce budovy muzea v Ústí nad
Labem, který se zpracovával v letech 1999-2001. Už v tomto projektu se řešily
vztahy muzea jako instituce k veřejnému prostoru a k postavení budovy muzea v
urbanistickém kontextu města Ústí nad Labem. V základní rovině bylo definováno
postavení muzea jako instituce veřejné a otevřené, a to v přímé návaznosti na
městské komunikační vazby. Jedním z cílů rekonstrukce ústeckého muzea bylo
obnovení hlavního historického průčelí a vstupu do muzea z dnešní Brněnské
ulice. Z logiky této věci také vychází myšlenka, že se Sady B.Smetany, které se
nachází před tímto hlavním průčelím, stanou v budoucnu vnějším prostorem muzea,
kde se budou moci odehrávat různé doprovodné veřejné kulturní aktivity. Ty by
měly naplňovat ideu muzea otevřeného do veřejného prostoru.
V kontextu s tímto návrhem byla také formulována myšlenka
dvě autobusová stání ze šesti, která nesou označení Hraničář a zároveň
bezprostředně sousedí se Sady B.Smetany, přejmenovat na zastávku Muzeum. Další
čtyři stání v prostoru Masarykovy ulice mezi křižovatkami se Špitálským
náměstím a s Londýnskou ulicí by měla zůstat u historického označení Hraničář.
To by mělo vést k dílčímu zlepšení orientace především návštěvníků města Ústí
nad Labem a jeho muzea, a samozřejmě to také mělo přispět k prohloubení
obecného povědomí obyvatel města Ústí nad Labem o existenci a lokalizaci jejich
muzea.Při dokončení rekonstrukce muzea v roce 2011 se o těchto
návrzích vedla jednání, která ale došla k úspěšnějšímu konci až v letošním
roce, kdy se vzhledem k přípravám dílčích změn v městské hromadné dopravě zdálo
jako ekonomicky a technicky nejvhodnější přistoupit k již dříve navrženému
přejmenování výše zmíněných dvou ze šesti stání zastávky MHD Hraničář Změnu
názvu musí například schválit zastupitelstvo příslušného městského obvodu,
příslušný dopravní úřad a tento proces je podroben veřejné kontrole
Muzeum jako instituce a také historická budova, ve které
nyní sídlí, jsou součástí života města Ústí nad Labem od roku 1876. Úvahy o
postavení a funkci muzea v současném životě města mají vždy svou legitimitu,
ostatně muzeum je veřejná instituce, financovaná především z veřejných
rozpočtů. Zároveň má muzeum svou dlouhodobou vizi, kterou mnohdy naplňují až
pokračovatelé těch, kteří s těmito vizemi původně přišli. To, že muzeum bude
mít své trvalé sídlo v jeho dnešní budově, bylo poprvé zformulováno již
počátkem sedmdesátých let 20.století. Trvalo čtyři desetiletí, než se tento
projekt podařilo naplnit. Stejně tak může trvat ještě dlouho, než se podaří
naplnit představu muzejního parku v prostorách dnešních Sadů B.Smetany. To ale
neznamená, že bychom neměli dělat alespoň dílčí kroky k dosažení tohoto cíle.Je více než nešťastné, že zavádějícím titulkem Zastávku v
centru Ústí přejmenují. Z Hraničáře bude Muzeum. ze dne 2.10.2014 Ústecký
deník u své ankety uvedl řadu svých čtenářů v omyl. Nikdo neruší zastávku
Hraničář, ani ji jako celek nepřejmenovává. Jako jeden z původních autorů
myšlenky o rozšíření muzejních aktivit směrem do Sadů B.Smetany a s tím
související přejmenování dvou přilehlých stání MHD jsem ochoten diskutovat o
rozumných argumentech pro nebo proti, ale je pro mne těžké tuto diskuzi vést v
atmosféře předvolební hysterie a evidentně neinformovaných nebo zmatečných názorů.
Doufám, že v čase povolebním se situace změní a racionální veřejnou diskuzi
umožní.
(©vh)