17. 4. – 6. 9. 2015
Doslova o život šlo v prvním velkém leteckém závodě Rakousko-Uherska, který se odehrál v průběhu měsíce dubna právě před sto jedna lety z iniciativy ústeckých továrníků
Heinricha a Georga Schichtových. Z dvanácti přihlášených pilotů dokončili celou tisícikilometrovou trasu pouze dva. Nouzová přistání, nehody, zranění i smrt patřily k dobovému normálu a dokládají, jak obrovský posun letecká technika za poslední století učinila. Rok 1914 sice nebyl úplným počátkem létání mechanických strojů, avšak konstrukce letounů nevyvíjela nijak závratně a území Rakousko-Uherska navíc v tomto ohledu zaostávalo za západními sousedy.
Velká letecká soutěž měla posloužit jako impuls k rozhýbání rakouského
leteckého průmyslu i k většímu zainteresování veřejnosti. Inspirace pro
takový podnik sbíral rakouský aeroklub ve Francii a v Německu. Pro
financování soutěže získal jedny z nejvýznamnějších průmyslníků v
monarchii – majitele slavné továrny na mýdlo s jelenem a tuk Ceres. Ti
se zaručili dotovat finanční odměny pro piloty
ohromující částkou 100
tisíc Korun výměnou za to, že soutěž ponese název
Schichtflug – tedy
Schichtův let. Velké peníze ovšem nebyly tím nejdůležitější pro
uspořádání velké soutěže. Musel se také najít dostatečně velký počet
pilotů ochotných a především schopných pro vidinu peněž a slávy nasadit
život. Trasa vedla z Vídně přes Prahu, Brno do Budapešti. Schichtové si
ale neodpustili zavést soutěžící také do rodných severních Čech.
Mimořádnou leteckou parádu tak mohly shlédnout desetitisíce obyvatel
Litoměřicka, Ústecka a Teplicka. V dnešním ústeckém kraji se také
odehrála jedna z nejdramatičtějších nehod celého závodu. Výstava v Muzeu
města Ústí nad Labem představí vzácné dobové fotografie i filmové
záběry závodu a díky zápůjčkám Národního technického muzea ukáže vůbec
nejstarší dochované památky na letectví v České republice. Expozice
samozřejmě přiblíží i nejslavnější výrobky firmy Schicht, jejichž
obchodní úspěch umožnil majitelům továrny investovat do takto
průkopnického projektu.