2. 6. - 30. 12. 2016
Ruch nejvýznamnějšího přístavního města rakouské monarchie oživuje v červnu otevřená výstava v Muzeu města Ústí nad Labem „Plavba na páře“, která vznikla u příležitosti 175. výročí zahájení paroplavby v Čechách. Oním strategickým přístavem bývala právě severočeská metropole. Objemem překládky hravě předčila i mořský přístav v Terstu. V době vrcholu v roce 1903 se v Ústí nad Labem obrátilo ročně sedm tisíc lodí se 3,6 milióny tun nákladu. Osobní parníky tu ve stejné době obsluhovaly i čtvrt miliónu pasažérů za rok. Na Labi byl provoz doslova jako na vodní dálnici.
Pomník všem parníkůmPrvní
oblaka dýmu a páry vypustil nad hladinou Labe u Ústí kolesový parník
Bohemia roku 1841. Odstartoval tak éru české paroplavby, která přivedla
vodní dopravu na Labi k nejvyššímu vrcholu. Tento okamžik v expozici
připomíná dobový ručně malovaný střelecký terč ústeckých ostrostřelců s
vyobrazením Bohemie pod hradem Střekovem a originál jízdenky z tohoto
slavného parníku z roku 1847. Prezentované exponáty neopomíjí ani
saského konkurenta Bohemie parník Königin Maria, který zaplul k Děčínu
už roku 1838. Tento historický okamžik zhmotňuje precizní dřevěný model
parníku s typickou saskou královskou korunou na přídi.
Jako pomník
všech plavidel paroplavební éry pak vystavěli muzejníci s výtvarníky
uvnitř expozičních prostor symbolický parník složený ze skutečných
historických lodních fragmentů. Nechybí kotva, komín, kormidelní kolo,
vchod do podpalubí, pacholata či dvousetkilový lodní šroub. Lodními
okénky lze nahlédnout do strojovny hlasitě sípajícího parního stroje.
Toto plavidlo proplouvá labským údolím znázorněným na velkoplošných
fotografiích Ústecka z dob největší slávy paroplavby a míjí saské
salónní parníky, stranokolesové vlečné parníky, parníky řetězové,
převozní parníčky a stovky nákladních labských člunů čekajících podél
břehů na svůj náklad.
Krocení divoké řekyExpozice
nepřipomíná paroplavbu jen z pohledu typologie lodí, ale hledí na ni
také v souvislosti s přírodními poměry v řece. Paroplavba dala impuls k
masivním úpravám koryta Labe, které proměnily divoké nespoutané Labe
plné nebezpečných peřejí a ostrovů v uhlazenou vodní cestu. Příroda
musela tomuto procesu přinést značné oběti v podobě úbytku druhové
pestrosti flory a fauny navázané na řečiště. Návštěvník projde přímo
středem koryta, kde na jedné straně defiluje plejáda vodního ptactva,
ryb, obojživelníků a dalších tvorů často již dávno z labské krajiny
právě kvůli regulaci a kanalizaci řeky vymizelých, na druhé pak leží
stopy technické dokonalosti člověka podmaňujícího si přírodu, jejíž
vrcholnou ukázku představuje stavba Masarykova zdymadla pod hradem
Střekovem – největšího vodního díla meziválečného Československa.
Stavba největších parníkůDalším
velkým tématem výstavy je stavba říčních lodí, která na Ústecku dosáhla
evropského věhlasu. V Ústecké loděnici vyrostly v roce 1938 dva
největší osobní parníky v dějinách české paroplavby pod jmény Dr. Edvard
Beneš a Antonín Švehla, z nich druhý dnes brázdí Vltavu pod jménem
Vyšehrad jako citlivě zrestaurovaná technická památka z flotily Pražské
paroplavební společnosti. Ústečtí muzejníci tento specializovaný
technický obor předvádějí prostřednictvím památek na stavbu lodí
zachráněných v uplynulých třech letech, kdy obě ústecké loděnice dospěly
k likvidaci a kdy, zdá se, definitivně skončila několik staletí
trvající tradice loďařství na Ústecku.
Hříchy přístavního městaFenomén
labské plavby se výrazně promítal do každodenního života města. Tisíce
lidí pracovaly v přístavech, na překladištích, na lodních palubách, na
stavbách lodí. Tzv. šífáci představovali určující element ústeckého
koloritu. Ústí se přezdívalo malý Hamburk, k čemuž patřily i četné
šífácké putyky a vykřičené domy. Přístavní kóra, tedy obří kolečko na
ruční nakládání lodí uhlím, přibližuje denní dřinu, příběh „ústeckých
buchet“ či nedávno objevený kořalkový poklad říčního kapitána Emila
Müllera pak noční zábavu. V kontrapozici ušmudlané nákladní lodní
dopravy stála bílá flotila salónních parníků, které navážely statisíce
turistů, zejména ze Saska, pro něž platilo labské údolí v okolí Ústí za
vyhlášenou turistickou destinaci.
Za stěnami muzea Výstava
se nezužuje jen na expoziční sály. Před budovou muzea stojí jako poutač
největší exponát – trup nejstaršího dochovaného labského parníčku Adler
z roku 1896. Dalším exkluzivním exponátem lákají muzejníci na výstavu
„Plavba na páře“ v ústeckém obchodním centru Forum, kam instalovali
komín z největšího českého parníku Dr. Edvard Beneš. V rámci
doprovodného programu chystá muzeum komentovanou prohlídku ruinami
ústecké loděnice, exkurzi na parník Vyšehrad, či hledání ústeckého
Titaniku. Výročí paroplavby také přineslo příležitost navázat na
dlouholetou spolupráci mezi Muzeem města Ústí nad Labem a divadelním
souborem Činoherního studia. V této koprodukci právě vzniká nové
představení kabaretu dle Haškovy předlohy „Z Karlína do Bratislavy
parníkem Lanna 8 za 365 dní“ dle skutečné plavby z období první
republiky. Další rozměr výstavě dodává tradiční spolupráce muzea a
ústeckého minipivovaru Na Rychtě, který uvařil k výročí paroplavby
nakouřené pivo „Bohemia“ s podtitulem „pivo s párou“. Jeho ochutnávka by
měla proběhnout na podzim na zvláštní plavbě připomínající příjezd
prvního parníku do Ústí nad Labem v roce 1841.
Výstava je dvojjazyčná česko-německá.