17. 3. - 14. 5. 2017
Letošní prezentace sochaře a výtvarníka Karla Hájka
v Muzeu města Ústí není sice žádnou retrospektivou, přesto ukazuje
důležitý výřez takřka ze všech oblastí jeho tvorby za posledních zhruba
patnáct let. Nejvýraznější složkou, autorem vybrané kolekce, jsou plastiky
a sochy, které vykazují obdivuhodný konzistentní názor. Vytříbené řemeslné
zpracování a pochopení materiálu je Hájkovou osobní devízou, kterou nelze
napadnout z žádné strany. Navíc dokáže vlastní témata posunovat až
k hranici surreálného výrazu a přitom si zachovat vnitřní obsahovou
pokoru. Jeho estetika není nabubřelá, sebestředně uzavřená, ani letmá.
Karel Hájek dostal první důležité školení
v osmdesátých letech od sochaře a ilustrátora Rudolfa Wölfela
a následně byl vhozen do vody vlastního uměleckého tápání. Ale
pracoval, přemýšlel, cizeloval a vyrostl v osobnost, která kromě
malby zasáhla do oblasti architektury, interiérového designu, sakrální
plastiky, sochařiny a konec konců i „obyčejných” básnických textů.
Jako bytostný solitér ovšem nezůstával úplně ve skrytu. Počátkem
devadesátých let spoluzaložil s Ondřejem Hrčiakem, v současnosti již
zapomenutou, ústeckou výtvarnou skupinu Plebs, do které přizvali nemenšího
ústeckého solitéra, dnes slavného tvůrce art brut, a vloni předčasně zemřelého,
Zdeňka Koška. Následující postupné otevření a provozování dvou soukromých
galerií (ve kterých své performance předváděl svěží Jaroslav Achab
Haidler), bylo v kontextu prostředí sice trochu bláznivé, ale v jeho
neutuchajících aktivitách jaksi samozřejmé. Kromě toho vystavoval
po Čechách i v zahraničí a postupně navázal kontakt se
soukromými sběrateli. Nelze nezmínit jeho vitrážové a interiérové
realizace pro pražský zastupitelský úřad Vietnamu a rezidenci Thajského
království, oceněné koncepce výstavních projektů pro městské muzeum, řešení
interiérů Dopravního podniku, včetně obdržení ceny Grand Prix FOR ARCH
a mnoho dalších realizací, převážně pro soukromý sektor.
Karel Hájek je svým uměním přitažlivý, a to převážně
pro diváka, který rád vnímá výstavy bez překomplikovaných přednášek a nechce
tápat na dvourychlostní umělecké komunikaci, která se často řídí pravidly,
jasnými většinou pouze jednomu proudu.