MODEL TLAČNÉHO REMORKÉRU A DVOU TLAČNÝCH ČLUNŮModel vznikl nejspíš k prezentaci výrobků loděnice Valtířov v 70. letech 20. století. Do muzea ho darovali v roce 2016 bývalí zaměnstanci loděnice po návštěvě výstavy ke 175. výročí paroplavby v Čechách „Plavba na páře“. Model prošel opravou v konzervátorské dílně muzea, ale do expozice zařazen nebyl, neboť představuje vývoj plavidel po paroplavební éře. Vystavená školní tabule z roku 1936 ukazuje vývoj nákladní plavby před zavedením tlačné plavby.
Ten zahájily na Labi řetězové parníky v roce 1874 a koncem 19. století
pak silné kolesové parníky vlečné. Oba stoje táhly soustavu nákladních
člunů na laně za sebou. Roli kolesových parníků v 60. letech 20. století
převzaly právě tlačné motorové remorkéry. Ty vytvářejí sestavu s
nákladními čluny, které tlačí před sebou. Výhodou je vyšší efektivita
vynaložené energie, protože vlna se tvoří až za soustavou, zatímco při
vlečné plavbě brzdila vlečené čluny. Tlačný způsob plavby ušetřil 20 až
25 procent nákladů.