
Proslulé české značce
Schicht (později Setuza) se bude věnovat dvoudenní maraton přednášek
25. Ústeckého kolokvia „Svět s jelenem“ 17. a 18. 5. 2018 v Muzeu města Ústí nad Labem. V rámci programu ožijí i recepty z historických Schichtovo kuchařek, podle kterých se pokusili uvařit zaměstnanci Severočeské vědecké knihovny.
„Návštěvníci kolokvia budou moci ochutnat "Tisíciletý koláč" upečený podle tradiční Schichtovy kuchařky. K dispozici budou i recepty podle kterých jsme vařili v historické kuchyni Skanzenu Zubrnice. Promítneme spot "Schichtovy kuchařky aneb recepty, které přežily století", jenž přitom vznikl,“ poznamenal Jan Černecký z knihovny. Vedle vaření ožijí i další aktivity rodiny Schichtů, například vzduchoplavba, kterou připomene badatel aeronautiky Miroslav Pokorný. Litoměřický archivář Ivo Černý přiblíží zaměstnance šlechtického původu firmy Schicht. Ústecká historička Jana Hubková pak připomene cestu kolem světa, kterou podnikla Martha Schichtová jako první žena z Československa. Držitele světově užívaných patentů na ventilační techniku Friedricha Schichta představí vývojář ventilátorů ZVVZ Machinery Tomáš Hofer. O současnosti a budoucnosti nejslavnější Schichtovo značky Mýdla s jelenem poreferuje marketingový specialista firmy Schicht s.r.o. Petr Rydl.
Kolokvium pořádá Společnost pro dějiny Němců v Čechách, Ústav
slovansko-germánských studií a Katedra historie FF UJEP Ústí nad Labem,
Archiv a Muzeum města Ústí nad Labem a Collegium Bohemicum. Program se
odehrává 17. 5. od 10.30 do 18.00 a 18. 5. od 9.00 do 11.00.
Jméno
Schicht kdysi mělo stejný věhlas jako Škoda nebo Baťa. Tento ústecký
průmyslnický rod vybudoval impérium, jehož stále živým pokračovatelem je
světový drogisticko-potravinářský koncern UNILEVER. V roce 2018 uplyne
od založení firmy Schicht již 170 let. Muzeum města Ústí nad Labem k
tomuto výročí vedle konference připravuje i výstavu „Schichtova epopej“,
kterou otevře na podzim v rámci akcí ke 100. výročí založení
Československa.

Firma Schicht
Firma
Schicht produkovala dodnes proslulé značky jako mýdlo s jelenem,
kosmetiku Elida, tuky Ceres a Vittelo, olej Vegetol, zubní pastu
Thymolin atd. Dominovala se svými výrobky obrovskému trhu
rakousko-uherské monarchie, kterou pokrývala desítkami pobočných závodů a
svými smaltovanými cedulemi s Jelenem v rozmanitých jazycích.
Expandovala i do Německa nebo Nizozemí, vlastnila plantáže kokosových
ořechů v Africe. Přinášela do Evropy nové trendy v marketingu.
Historicky první velkolepou celoplošnou reklamní kampaní roku 1928
ohromila nejen Československo, ale také Rakousko a Německo. V českém
prostoru mezi prvními využila filmové reklamy a u zvukového filmu drží
jednoznačný primát. První letecký závod v Rakousko-Uhersku z roku 1914
nesl název Schichtův let podle hlavního sponzora. Firma Schicht stavěla
mosty a postavila prototyp automobilu vlastní značky. Ovládala velké
labské rejdařství včetně flotily osobních parníků. Roku 1911 uvedla v
Ústí do provozu první ztužovnu tuku na evropské pevnině a čtvrtou na
světě. Měla nejvyšší komín v monarchii. Závodní jídelna byla
samozřejmostí už v roce 1894. V roce 1931 otevřela vlastní kryté lázně s
25metrovým bazénem. Růst podniku narážel na vymezení evropského trhu
hlavními konkurenty z Nizozemí a z Velké Británie. V roce 1929 s nimi
nakonec Schichtové spoluvytvořili nadnárodní koncern Unilever, jehož
prvním prezidentem se stal právě Ústečan Georg Schicht, který trvale
přesídlil do Velké Británie. Po roce 1945 byly Schichtovy závody
zestátněny a následně změnily název na Severočeské tukové závody –
Setuza, původní výrobní program ale z velké části pokračoval.

Přes
všechny vyjmenované superlativy doposud nikdo firmě Schicht/Setuza
nevěnoval v českých/československých industriálních dějinách zaslouženou
pozornost, jaké se dočkaly třeba srovnatelné podniky Škoda nebo Baťa.
Ústecké kolokvium si klade za cíl tento deficit alespoň částečně snížit.
