česky  |  deutsch  |  english
   hledat

Na střekovské nádraží se vrací století páry

Technický unikát republikového významu poprvé představí veřejnosti v autentickém provozu Zubrnická museální železnice v sobotu 8. 9. 2018 v rámci dnů Evropského kulturního dědictví. Parní stroj historické železniční vodárny na střekovském nádraží sice už návštěvníci znají, ale po desetiletém snažení ho konečně podařilo uvést do chodu opět párou stejně jako v roce 1873, kdy zařízení vzniklo. Silný a hlučný kompresor na stlačený vzduch, to byla do letošního roku jediná možnost, jak rozhýbat mohutné setrvační kolo stroje střekovské parní vodárny. Její renovátor Zdeněk Dundr ze Zubrnické museální železnice se však s tímto „šidítkem“ nehodlal smířit a po zrestaurování vlastního stroje se rozhodl uvést do chodu i parní kotel. 
„Když jsme před léty objekt získali, chyběla veškerá mosazná armatura a také kotelní štítek. Armaturu jsme nějak posháněli a doplnili, ale kotelní štítek je takový rodný list kotle a bez něho není možné kotel zprovoznit. Nevíme, jak je starý, jaký tlak vydrží,“ popsal svízele naplnění svého snu člověk, který se přes týden živí jako topenář a o víkendech opravuje parní vodárnu. Pak se ale jednou mezi návštěvníky památky objevil člověk, který přinesl mosazný štítek, jenž si jeho otec železničář před mnoha léty odmontoval na památku. Vyšlo najevo, že kotel vyrobila vídeňská firma Josef Pauker und Sohn roku 1911 s provozním tlakem 8 atmosfér. Následná oprava kotle vyvrcholila tlakovou zkoušku pod dozorem kotelního komisaře, kdy historické zařízení úspěšně ustálo 12 atmosfér. Od soboty ovládne parní vodárnu dobová atmosféra se syčením páry, hustou horkou mlhy a sálajícím teplem z rozpáleného kotle. Tuto „parní show“ nabídne střekovská vodárna po tři po sobě jdoucí víkendy, vždy od 10.00 do 18.00. Poslední víkend 22. 9. – 23. 9. 2018 navíc vyráží z nádraží směrem do Zubrnic i vlak tažený parní lokomotivkou. V ostatní dny je v provozu dle standardního jízdního řádu historický motoráček „Hurvínek“.
Střekovská parní vodárna, která sloužila k čerpání vody do parních lokomotiv, je posledním kompletně dochovaným zařízením svého druhu v České republice. Už jen jedna menší se nachází ve Slatiňanech u Pardubic, avšak bez funkčního původního pohonu. Technický unikát objevil před deseti lety v Ústí náhodně příznivec milovník železniční historie, když si procházkou po nádraží krátil čekání na zpoždění vlak a nahlédl do ruiny staré vodárny. Objevu se hned ujala Zubrnická muzeální železnice, která prosadila jeho prohlášení za státem chráněnou technickou památku. Vlastní typová stavba je dílem slavného architekt Karla Schlimpa, který proslul jako autor dnes již bohužel zbořeného nádraží Praha Těšnov označovaného za nejkrásnější nádraží Evropy.

Martin Krsek       

 
©2011 Muzeum města Ústí nad Labem | email: muzeumusti@muzeumusti.cz | tel.: +420 475 210 937 webmaster
TravelSoft CMS 3.0
město Ústí nad Labem zřizovatelem Muzea města Ústí nad Labem je
Statutární město Ústí nad Labem.