12. 10. 2018 - 10. 2. 2019

Výstava, kterou můžete navštívit od 12. 10. 2018 až do konce roku 2018 prezentuje reprodukce historických fotografií ze sbírky Archivu hl. města Prahy, které pocházejí z dílny zakladatele významného pražského ateliéru „H. Eckert“ Jindřicha Eckerta a jeho nástupců v letech 1863–1926. Jeho fotografie jsou známé široké veřejnosti z kalendářů, knih a časopisu a jsou dodnes používány jako ilustrace či při rekonstrukci historických objektů. Na fotografiích jsou zachycené nejen malebné pohledy, ale i chátrající budovy určené k asanaci. Na výstavě můžete vidět zvětšeniny vyrobené z digitálních kopií původních skleněných negativů (o velikosti 30 × 40 cm nebo 24 × 30 cm), které jsou v archivní sbírce uloženy. Je ukázána především výjimečná kvalita snímků a rozmanitost námětů.
Fotografové ateliéru navštěvovali nejen Prahu, ale i naše hrady, zámky, města a hory a zavítali i do Ústí nad Labem. Také zvěčnili průběh staveb mostů, jezů, přístavů a dalších tehdejších novostaveb v krajině. Nechybí také přesná kopie jednoho ze vzácných velkoformátových skleněných negativů zobrazující oblíbeného koně Albrechta z Valdštejna a dobové fotoaparáty. Z původní pražské výstavy byl udělán výběr a byly dotisknuty nepoužité fotografie zachycující okolí Ústí nad Labem.

Zakladatel ateliéru Jindřich Eckert (22. 4. 1833 - 28. 2. 1905) patřil k předním průkopníkům fotografie. Vystudoval pražskou polytechniku a 16. 9. 1863 získal povolení provozovat fotografickou živnost. Vypracoval se v prosperujícího profesionála a záhy se mohl pyšnit titulem c. a k. dvorní a komorní fotograf. Celý svůj život se snažil fotoaparátem zachytit tehdejší proměny Prahy i krásy Čech a v tom pokračovali i jeho nástupci jako byla Ludmila Eckertová –Pávkova, Antonín Bohouš, Antonín Cetl, Oldřich Cetl a Josef Pfeiffer.
Do roku 1926 ateliér vyprodukoval tisíce snímků, které zaujímají přední místo v historii české fotografické tvorby. Významná část (téměř 3500 ks) původních velkoformátových skleněných negativů ateliéru zůstala zachována právě v Archivu hl. města Prahy a jen díky šťastné náhodě neskončili na skládce při nuceném vyklízení atelieru.
