česky  |  deutsch  |  english
   hledat

ZBRAŇ LOVCE TVÁŘÍ TISÍCŮ ÚSTEČANŮ Č. 11

Eduard Majer – vzpomínky

K dědovi a babičce jsme s bratrem jezdili vždy pravidelně na letní a zimní prázdniny. Bydleli v Krásném Březně v jednom ze starých domů po pravé straně Janáčkovy ulice. Tyto domy dnes již nestojí, zbylo zde snad pouze torzo jediného bloku. Byt v patře měl vstupní chodbu s malou koupelnou, po pravé straně obytnou kuchyň a vlevo průchozí pokoj s ložnicí. Toaleta byla mimo byt v mezipatře. Z kuchyně byl od stolu krásný výhled na Dobětickou výšinu, Mlýniště a kopce kolem Žežic. Nyní by se z domu asi dalo dívat jedině na střechu obchodu Billa a v pozadí na sídliště Krásné Březno. Nejvíce se žilo v kuchyni, i když průchozí pokoj sloužil jako obývací. Ale zvyk sedět s celou rodinou u jídelního stolu nám zůstal dodnes. Všichni se nejraději scházíme v kuchyni.
Z mého dětského pohledu čtyř a pěti let byla za domem a dvorkem divoká zahrada s klepadlem na koberce, starou boudou a vysokou trávou. Maminka mě bohužel opravila, že zahrada nebyla tak velká, byla udržovaná, na jedné straně měla babička záhony květin, uprostřed kratší trávník a na straně druhé sousedka zeleninový záhon. Mnohdy jsou ale dětské vzpomínky romantičtější než skutečný stav věcí. 
V té době ještě děda navštěvoval fotografický ateliér. Z něj si toho mnoho nepamatuji. Vše pro mne bylo trochu šedivé, tmavé a zahalené tajemstvím věcí, kterým jsem vůbec nerozuměl. Naštěstí tam vždy bylo pár hraček na půjčení – hlavně plastové autíčko, panenka a velký plastový patrový dort. V přijímací místnosti, kde byly vystavené fotografie a u stěny stály židle pro zákazníky, seděla babička za jednoduchým dřevěným stolem. Procházela tu občas i některá z dědových kolegyň – vlídná paní Pitová nebo usměvavá mladá slečna Heřmánková. Z přijímací místnosti se šlo chodbou do ateliéru, ale také se dalo dostat bočním východem na dvůr. Tmavý ateliér bylo magické místo. Děda v modrém plášti (divil jsem se tehdy, že všichni pečlivě dbali na to, aby byli upravení a slušelo jim to) vždy nějakého cizího člověka usadil do nasvíceného křesla nebo postavil na schod a sám se schoval pod černou látku za fotoaparátem uprostřed místnosti. Člověk v křesle pak trpělivě seděl, i když mu světla svítila do obličeje, až do chvíle, kdy se z pod látky děda opět vynořil a vyndal z přístroje desku, kterou odnesl chodbou přes dvůr do černé komory k vyvolání. Negativy retušoval děda na prosvětlovacím stole i doma. Moc se mi ty svítící obrázky líbily. S retušováním fotografií si vzpomínáme na jednu historku, kdy za dědou přišli nešťastní novomanželé s prosbou o úpravu skupinové fotky. Když se děda zeptal, proč se jim nelíbí, prozradili mu, že se jim na svatbu vloudila paní, kterou nikdo neznal, je vyfocená i na skupinové fotografii a jestli by z ní nešla odstranit. Děda pokrčil rameny a odpověděl „paní je úplně na straně, tak to nebude problém. Překreslím jí na závěs“.
Ústecká Mona Lisa a portrét severočeského grafika a malíře pana Miroslava Matouše.
V roce 1985 se děda s babičkou přestěhovali do sedmého patra jednoho z panelových domů na sídliště Všebořice. Odtud už tak krásný výhled nebyl, ale děda měl zas v bytě vlastní pracovnu, babička prostor pro šicí stroj, a také měli spoustu místa pro obrazy, které děda miloval. První věc, kterou si vždy vybavím z bytu dědy a babičky, jsou stěny plné obrazů. Bavilo mě procházet bytem, dívat se na ně a vymýšlet, jak by se daly příběhově propojit, nebo jak by spolu mohly postavy z jednotlivých obrazů komunikovat. Pro nás děti byla nejzajímavější částí bytu dědova pracovna, která v době našich návštěv sloužila i jako náš dětský pokoj. V pracovně měl děda pod oknem umístěný dlouhý stůl pečlivě pokrytý skicovacím papírem s vyskládanými malířskými a retušovacími potřebami.  Na stůl navazovala nízká výkresová skříň s mělkými zásuvkami, ve kterých ležely fotografie, pasparty, papíry, kartony a další potřeby pro adjustaci obrazů a fotografií. Přímo u vstupu do pokoje byla hnědá rozkládací pohovka s květinovým dekorem, na které si děda vždy po obědě rád zdříml, a na druhé straně za vstupními dveřmi stála částečně schovaná stará tmavohnědě mořená skříň se skleněným nástavcem s uloženými fotoaparáty, zvětšovacími skly, objektivy, barvami a dalšími potřebami. Vůně barev a fotografického vybavení mi díky této skříni přijde příjemná dodnes. Uprostřed pokoje pak stál velký bílý malířský stojan, při každé návštěvě s jiným rozpracovaným obrazem. 
Portrét významného dirigenta a skladatele Zbyňka Vostřáka a portrét starce.
Děda byl opravdu velice zručný, snad po svém tatínkovi – čalouníkovi, a pracovnu neustále využíval. Byl schopný opravovat staré rámy, paspartovat obrazy, čalounit židle, sedačky a s námi vyrábět modely letadel, lodí, raket a všeho, o co jsme ho poprosili. Dodnes mám doma dva jeho fotoaparáty, které si děda vyrobil, protože nemohl nikde koupit fotoaparáty na panoramatickou fotografii. Oba jsou stále funkční a fotit s nimi je opravdu radost. 
Každý den odpoledne jsme chodili na procházky. Děda si vzal fotoaparát – kinofilmovou Minoltu, a šli jsme do Střížovic, přes Střížovický vrch, k vysílači a zpět do Všebořic. Pravidelně jsme také jezdili na celý den do lesů kolem Úštěka na houby a borůvky. V Kokořínských lesích nás děda s fotoaparátem pověšeným na krku vodil kolem skalních převisů u Tisícového kamene nebo na prastarý hrad Čap. Fotografie lesních cest, průhledů skrz kmeny bříz a pohledy do korun stromů by vydaly na jednu výstavu a pohled na ně se mi stále líbí, stejně jako na další fotografie z  Českého středohoří, které pořizoval během návštěv svých přátel a jiných výletů. 
Krásné byly i příležitosti, kdy jsme se my nebo naši bratranci vrátili z cest. Všichni jsme si sedli a společně prohlíželi pořízené fotografie. Děda je vždy komentoval, upozornil na drobné chyby nebo zmínil, že je škoda něčeho, co se do záběru nedostalo, ale nakonec fotografie stejně pochválil.
Montáž s názvem „portrét grafika Václava Kůse“ a portrét malíře Richarda Ťápala.
Poslední dny svého života strávil děda u nás doma v Praze, kde měl podstoupit dlouhodobě plánovanou operaci nohy.  My jsme tehdy s bratrem odjeli na cestu po Francii a já se těšil, jak dědovi po příjezdu ukážu své fotografie z Provence a francouzské Riviéry, na které jsem byl pyšný. Bohužel, během následujícího týdne nám do Paříže volali rodiče, že děda na komplikace spojené s operací zemřel a fotografie z Francie už jsem mu tedy nikdy ukázat nemohl. Také dnes mě mrzí, že s dědou fotografie nemohu konzultovat i vzhledem k tomu, že ve své profesi pracuji s fotografií velmi často. Ale díky tomu si na něj také skoro každý den vzpomenu.

Jan Hendrych

Kolorovaný portrét vlastní svatby a vlastní portrét E. Majera.
 
©2011 Muzeum města Ústí nad Labem | email: muzeumusti@muzeumusti.cz | tel.: +420 475 210 937 webmaster
TravelSoft CMS 3.0
město Ústí nad Labem zřizovatelem Muzea města Ústí nad Labem je
Statutární město Ústí nad Labem.