česky  |  deutsch  |  english
   hledat

Hlína a oheň

Hlína a oheň

Paní akademická sochařka Norma Yvonne Lobos Sanchez de Chládek se narodila v Chile v chilském regionu Valdivia. Na Univerzitě Catolica Pontificia v Santiagu vystudovala sochařství a keramiku, zvládla také kresbu i malbu a pedagogiku s psychologií. Studentské výstavy měla v Santiagu de Chile a v Buenos Aires v Argentině, absolventskou výstavu pak ve španělském  Madridu v roce 1968.
Ještě ve své rodné zemi se seznámila se svým manželem, se kterým se v roce 1974 přestěhovala do Československa, a to se jim a jejich dvěma synům stalo domovem. Rodina byla pro autorku nejdůležitější. Začala žít v Ústí nad Labem, vyučovala keramiku v zájmových kroužcích, v 80. letech se účastnila každoročně keramických sympozií a od 90. let vede sympozia v Keramickém a výtvarném ateliéru v Koněšíně. V roce 1991 nastoupila na místo odborné asistentky na katedře výtvarné výchovy PF UJEP, nyní působí na KVU a stále předává své zkušenosti budoucím pedagogům i dětem. Osobně si velmi cením jejího pedagogického taktu, slušnosti, obětavosti a moudrosti. Má co sdělit a předat svým studentům budoucím učitelům.
Mimo pedagogickou činnost je paní Chládková velice pilná.Ve volném čase stále tvoří a kouzlí s hlínou, i dalším přírodním materiálem, papírem – její tvorba origami udivuje šíří znalostí, šikovností autorky, přesností, citem pro japonskou kulturu a znalostí historie této techniky. Své práce vystavovala v Čechách, na Moravě i v zahraničí, na americkém kontinentu i v Evropě, např. v Rakousku, Španělsku.
Život předků, láska k přírodě, člověku a cit pro tvárný hliněný materiál ovlivnily tvorbu paní Yvonnky. Užité umění autorky je inspirováno uměním Jižní Ameriky, především uměním a kulturou mapuchských indiánů. Tuto kulturu zná dokonale, restaurovala či tvořila repliky archeologických nálezů keramiky.
Soubor nádob, které představuje, vychází ze zoomorfních tvarů nebo je personifikací a dává nahlédnout do symboliky a hierarchie jihoamerické společnosti. Nádoby určené pro denní potřebu mají kromě užité funkce i vysokou funkci estetickou, váží se například k rituálům svatebním, pohřebním, jsou určeny pro určitou vrstvu společnosti – z kachniček stolovali králové, byly symbolickým darem hojnosti, plnosti, radosti. Svatební nádoby vychází z tvaru ptáka, doplňky symbolizují přání dostatku vody, plodnosti a ptačí podoba radost z prostého žití. Dvojité nádoby ukazují na důležitost lásky, spojení čtyř je spojením čtyř posvátných směrů, symbolika harmonie vesmíru. Nádoby mohou být stylizované postavy žen, mužů, zvířat, zvířat většinou hodných, nezubatých, dále inspirované rostlinnými tvary (tykev).
Všechny nádoby jsou tvořeny z volné ruky, z hnětené hroudy hlíny, bez hrnčířské kruhu, jsou hlazené, laskané rukou autorky, leštěné kamínkem až do kovového lesku, střídmě a citlivě zdobené engobou, rytím (vyškrabáním) vzoru, vrstvením či vkládáním různobarevných přírodních hlín, které si tvůrkyně sama sbírá. Mohou být dekorovány kysličníky kovů nebo jen způsobem výpalu, zakuřováním nebo raku, který je redukční a kysličníky kovů si zachovávají svou barevnost (rychlým ochlazením střepu v přírodním materiálu – pilinách, listí, vlhké slámě..).
Dále se autorka věnuje i volné tvorbě, vychází opět z přírody, se kterou je v celé šíři spjata. Monumentalizuje například drobná semínka, plody, většinou člověku skryté a přehlížené, dává jim nový estetický rozměr. Jednoduchost provedení podtrhává funkční krásu a význam zrodu. Tyto keramické objekty jsou většinou tvořeny z šamotové hlíny a je jim ponechán režný povrch.
Na výstavě najdete i šperky z hlíny a kovu. Opět je ponechána hliněným prvkům jejich přirozená barevnost, dobarvení je pouze vmícháním kysličníků  přímo do keramické hmoty, někdy je použita engoba, minimálně glazura. Nahrazuje ji roztaveným sklem, střípky či korálky. Fragmenty jsou tvořeny a tvarovány volnou rukou, ne do forem, jsou někde zdobeny strukturou, další už dokončuje pouze způsob výpalu.
Hlína je pro autorku prostředkem vyjádření sounáležitosti člověka s přírodou, pro ni i spojením s rodnou zemí, s předky, s rodinou za mořem, je médiem, kterého se chápe, jak v ateliéru, tak na své zahrádce, a kterým vypovídá o svém vztahu a postavení ve světě, k přírodě, lidem. Autorka odhaluje tajemství, která tato materie skrývá, její minulost, současnost i budoucnost.
Děkuji autorce, která v tomto roce oslavila významné jubileum, že se s námi o tato tajemství dělí, přeji jí zdraví, zdraví i jejím blízkým, zdravé ruce, ať může dále tvořit a tak nás těšit a obohacovat krásou a umem a odhalovat skrytá tajemství hlíny.
Dík patří i muzeu, které umožnilo tuto výstavu.
 
©2011 Muzeum města Ústí nad Labem | email: muzeumusti@muzeumusti.cz | tel.: +420 475 210 937 webmaster
TravelSoft CMS 3.0
město Ústí nad Labem zřizovatelem Muzea města Ústí nad Labem je
Statutární město Ústí nad Labem.