
Vrstva prachu a pavučin zakrývala prastarý domácí oltářík s krucifixem, když ho Marie Jánová objevila před třiceti lety na půdě při vyklízení domu své babičky v ústecké čtvrti Krásné Březno. Měl sice oprýskaný rám, ale vyhodit ho, bylo majitelce líto. A tak pár let ležel v garáži, pak ve sklepě, až tento týden doputoval jako další dar do muzejní expozice Ústečané sobě. „Babička dům vlastnila od roku 1919, ale myslím si, že oltářík nebyl 
její. Nebyla totiž nijak horoucí věřící. Babička měla v domě hodně 
nájemníků, asi zůstal po některém z nich,“ odhadla původ zvláštního 
obrazu Marie Jánová. Její prarodiče Šelichovi patřili k početné české 
menšině v Krásném Březně. Rok po světové válce se vzmohli na malý řadový
 domek se dvěma podlažími v ulici, která nesla název Růžová podle 
kvetoucích záhonů růží v předzahrádkách. Vlastnit tehdy takový dům 
znamenalo dobrou možnost přivýdělku. V meziválečném období totiž panoval
 v Ústí obrovský nedostatek bytů. Každou volnou místnost se snažili 
domácí pronajmout a prostorové nároky nájemníků byly v dobách bytové 
krize velmi nízké. „Bydlely u nás ještě čtyři rodiny, každé musel stačit
 jeden pokoj. A ještě jeden nájemník bydlel v podkroví. Uskromnit se 
samozřejmě museli i naši,“ popisovala dobové poměry Marie Jánová.   
Ve 
třicátých letech se situace zlepšila. Vyrostla sídliště se sociálními 
byty a Šelichovi už měli dům jen pro sebe. Možná, že už tehdy se 
povaloval na půdě zapomenutý oltářík. Jeho stáří by tomu odpovídalo. 
Obraz o rozměrech 50 x 70 cm pochází z období kolem roku 1900 a vyrobil 
ho malíř Josef Kolinka ze Žatce. Nese německý nápis „Es ist vollbracht!“
 tedy česky „Dokonáno jest!“, ve smyslu přibití Ježíše na kříž. Avšak 
nejen bytová krize mohla oltářík zavát na půdu Šelichových. Přišel totiž
 dramatický rok 1938 a rodina uprchla před nacisty do českého 
vnitrozemí. Do domu se nastěhovali cizí lidé. Možná ti po sobě zanechali
 tuto památku. Majitelé se vrátili domů až po válce.
Dalším přírůstkem sbírek ústecké muzea se stala historická gramofonová 
skříň brněnské firmy Primafon. Hezkou technickou památku a zároveň 
luxusní kus nábytku darovala Jana Sečanská z Velkého Března. Pochází z 
pozůstalosti jejích sousedů manželů Mikulíkových. Ti přišli na Ústecko 
po válce ze Slovenska a prý si gramofon přivezli s sebou. „Nejdřív jsem 
ho chtěla vyhodit, ale pak jsem si vzpomněla na známého z muzea a 
zeptala se ho, jestli by se to nehodilo,“ poznamenala Jana Sečanská. 
Gramofon pochází ze čtyřicátých let, jde o luxusní provedení, skříň ve 
stylu art deco má dýhu z exotického dřeva, zařízení pak kombinuje 
vybavení od firmy Primafon a měňič  desek  od firmy Perpeton. Zásluhou 
měniče pak dokázal gramofon hrát hodinu v kuse, což byl opravdu luxus, 
když si uvědomíme, že tehdejší gramodesky nesly na každé straně pouze 
jednu skladbu a bylo je tedy nutné neustále obracet. 
Petr Dubský ze Skřivánku pak daroval cínový talíř s vyobrazením motivů 
těžby cínu v 19. století v Krušných horách a pro expozici o antickém 
umění se vzdal své antické knihovničky čítající přes 50 svazků klasické 
literatury. 
Ústecké muzeum otevřelo před Vánocemi výstavu Ústečané sobě mapující 
roli darů a dárců v historii muzea. Expozice se stala inspirací pro 
mnohé návštěvníky, kteří nosí další dary. Muzeum touto cestou  už 
získalo třeba zkamenělinu pravěkého amonita, historický obraz, hasičské 
přilby, dobové fotografie aj. Nové přírůstky muzejníci obratem instalují
 do výstavy.