Možná budete překvapeni kolik proslulých výrobků má původ v severočeské metropoli.
Přesvědčí Vás o tom projekt „Slavné lokální značky z Ústí nad Labem II.“ připravený oddělením cestovního ruchu ve spolupráci s Muzeem města Ústí nad Labem a celou řadou ústeckých podniků. Římská dvě v názvu prozrazuje, že jde o volné pokračování úspěšného projektu připomínajícího slávu průmyslových tradic Ústecka z loňského roku.
Stará Myslivecká, Elida, Zlatopramen, Ceres a mnohé další představují „rodinné stříbro“ města Ústí nad Labem, které se řadilo mezi přední industriální metropole Evropy. „Jako Ústečané rozhodně máme na co být hrdí, s každou z těch slavných značek se pojí silné příběhy. Třeba notoricky známé mýdlo s jelenem přivedli na svět geniální podnikatelé z rodu Schichtů, kteří v Ústí vybudovali největší továrnu svého druhu v Evropě. Jméno Schicht mělo svého času stejný zvuk jako jméno Baťa nebo Škoda. Rozhodli jsme se tedy už podruhé věnovat měsíc duben nekomerční propagaci našich slavných značek, a sice řadou netradičních doprovodných akcí,“ komentovala smysl projektu náměstkyně primátora Zuzana Kailová.
Projekt neopomene současné ústecké hvězdy jako Cibichovo pivo Březňák,
či toho „jediného pravého“ Myslivce, ale také už pozapomenuté legendy
jako ústeckou lahvárnu Union nebo proslulé lékařské náplasti Spofaplast.
Kampaň zahájí 2. dubna výstava „Originally made in Ústí nad Labem II.“
připravená ve spolupráci s historiky městského muzea v ústeckém
informačním středisku. Připomene slavné výrobky v jejich historických
podobách a především divácky atraktivní dobovou reklamu. O další
netradiční pohled na proslulé značky se postará grafik Václav Linek,
který ztvárnil notoricky známé ochranné známky pop-artovým způsobem.
Návštěvníci si mohou odnést domů atraktivní propagační předměty města,
které čerpají z bohaté historie legendárních výrobků a slouží coby
hodnotný suvenýr typický pro Ústí nad Labem. Program dále zahrnuje
představení tradiční Trmické makové mušle a suvenýrů z dílny Originally
made in Ústí nad Labem na velikonočních trzích na Kostelním náměstí u
obchodního centra Forum ve dnech 5. – 6. dubna. Přímo vnitru Fora se 13.
dubna odehraje netradiční promítání „Ústecké značky v reklamě aneb pan
Vajíčko se vrací“ postavené na historických filmových reklamách s
komentářem historika Martina Krska. Na Slavnosti pivaře Cibicha zve 14.
dubna Pivovar Velké Březno, tamní zámek chystá výstavu historických
pivních korbelů. Ve čtvrtek a pátek 19. a 20. dubna uctí historici 165.
výročí založení ústeckého lihovaru konferencí „Tajemství starého
myslivce“. Místo konání odborné konference, tedy ústecké muzeum,
ovládnou hned den poté, v sobotu 21. dubna, kuchařinky a kuchaříci z
celého Ústecka. „Nebuď bábovka a upeč mušli!“, tímto heslem vyzývají
organizátoři projektu širokou veřejnost, aby se spolupodílela na obnově
lokálních
značek a oživila tradici Trmické makové mušle. Donesené výtvory ohodnotí
v přímém přenosu odborná degustační komise a vítěze čekají zajímavé
ceny. Projekt vyvrcholí 28. dubna v ústeckém Činoherním divadle
unikátním představením „Café U Jelena aneb jak se stát ústeckou
značkou“, kdy se v zábavné talk show Jiřího Maryšky představí mimořádně
úspěšní Ústečané, jejichž jméno představuje vlastně také slavnou
ústeckou značku. Těšit se můžete na spisovatele Josefa Formánka, herce
Marka Taclíka a horolezkyni Zuzanu Hofmannovou. Představení doprovodí
hudební skupina Orchestr Klustý, kde účinkuje oblíbený herec Roman Zach.
Každý návštěvník akce navíc obdrží výtisk časopisu Koktejl, což je
vlastně také další „ústecká značka“ – časopis Koktejl letos slaví 20.
let své existence.
Bc. Barbora Hyšková
Vedoucí odd. cestovního ruchu