V depozitáři muzea města Ústí nad Labem se nachází evropsky významný klavír, postavený roku 1804 jedním z nejvýznamnějších vídeňských stavitelů klavírů první třetiny 19. století, Conrádem Gráfem (nar. 1782 v Riedlingen ve Wirttenbersku v Německu, zemřel 1851 ve Vídni). Nástroj patří mezi jeho rané práce, což dokazuje jednak tónový rozsah (F – a´´´), reverzní barevnost kláves (bílé půltóny a černé celé tóny), dva kolenové pedály, ale hlavně celkově subtilní konstrukce nástroje. Také jeho výzdoba je zdánlivě chudá, neboť ji tvoří „jen“ zrcadlově
kladené ořechové a mahagonové silné dýhy (švartny), červenohnědé barvy,
doplněné jen jednou černou páskou, obíhající boky nástroje. Strohost
výzdoby odpovídá klasicistnímu cítění a je podtržena čtveřicí kónických
nohou čtvercového průřezu, zakončených černou čtvercovou schodovitou
paticí.
Dosud bylo v Evropě známo 44 klavírů tohoto mistra, z nichž
nejstarší z roku 1805, je ve sbírkách Germanisches Nationalmuseum v
Norimberku. V Čechách se nacházejí celkem 4 klavíry (Kozel – 1820,
Libochovice 1825-6, Národní muzeum 1830-5, Český Krumlov 1835-6), na
Slovensku žádný. Ústecký klavír je nyní 45 známý nástroj a zároveň
nejstarší (pravděpodobně opus 6). Conrád Graf jej podepsal na
smaltovaném štítku nad klávesnicí, kde říká, že nástroj vznikl na
předměstí Vídně ve Wahringu, kde měl čerstvě vyučený klavírník i bydlet
(Conrad Graf in Wien, Wohnhaft in Wahring). V současnosti probíhá
celkové vyčištění a konzervace nástroje. Zda bude uveden do hratelného
stavu nebo zda bude sloužit studijním účelům se teprve rozhodne na
základě komplexního průzkumu, který zjistí rozsah poškození a pozdějších
zásahů a stanoví i rozsah finanční nákladnosti restaurátorských prací.