GALERIJNÍ ANIMACE na výstavu Antický sen STRUKTURA:Instituce: Muzeum města Ústí nad Labem
Datum: 25. 4. 2012
Téma: Antický sen – do r. 2014 - Komplexní výstava dějin antického sochařského umění starověké Evropy.
Animátoři/tvůrci programu: (Studentky 2. ročníku VV JO KVK UJEP)
Eva Svobodová,Tereza Voštová, Eliška Šarounové, Anežka Koubková
STRUČNÁ CHARAKTERISTIKA VNÍMATELE Komunita: SKAUTI (25 dětí ve věku 8-16 let)
Charakter:
- Dívky a chlapci zvlášť se mezi sebou více či méně důvěrně znají – jsou kamarádi. Všichni se schází jedenkrát týdně na dvouhodinové schůzky, které probíhají u mladších dětí odděleně (chlapci a dívky mají program zvlášť). Děti jsou ovšem zvyklé a schopné spolupracovat v týmu, je snahou u nich rozvíjet jejich fantazii a imaginaci, kterou mají všeobecně děti velikou. Program jejich činnosti je cílený na rozvoj vyjadřování, upevňování morálních hodnot, poznávání sebe sama, ale i okolí, na získávání nových znalostí, zkušeností, osvojování si/zkoušení nových činností.
Snahou naší animace bude výše podtržené body využívat a rozvíjet.
PRŮBĚH ANIMACE:Animační skupinky:
- 4 skupinky
- cca po 5 malých dětech (mix holky, kluci) + 1-2 starší děcka
Účel:
- 4 stanoviště – části animace, každá animátorka má jednu část, děti stanoviště postupně obchází
- lepší/individuálnější komunikace s dětmi
- možnost ozkoušení si praktické činnosti – ne jen davově přihlížet
- práce ve skupině – spolupráce
- děti se navzájem lépe poznají a seznámí
-
starší člen skupiny dohlíží na mladší (výstava – opatrné chování
dětí!!!), pomáhá jim, vede je, motivuje – rozvoj vůdčích a
organizátorských schopností, jejich zodpovědnosti – u dětí jsou tyto
schopnosti dlouhodobě a systematicky rozvíjené
- děti mají vzhledem
ke staršímu členu skupiny respekt, motivuje je, činnost je více baví
(„není dělaná pro děti“), je pro ně vzorem…
1. STANOVIŠTĚ: Eva SvobodováKlíčové pojmy: Antika, Antický sen, strnulost versus dynamika kúros, koré, archaický úsměv
2. STANOVIŠTĚ: Anežka KoubkováKlíčové pojmy: Kontrapost, strnulost, nepřirozenost, antický ideál krásy
3. STANOVIŠTĚ: Tereza VoštováKlíčové pojmy: Antičtí vítězové Olympijských her, význam antických soch – ocenění z OH, Kalokagathie
4. STANOVIŠTĚ: Eliška ŠarounováKlíčové pojmy: Řecká inspirace, kopistické dílny, originál versus kopie (reprodukce)
VÝTVARNÝ ÚKOL v Císařském sále:Téma: původní barevnost antických soch
Zadání:
Po
skupinkách dostanete barevné průsvitné fólie a baterky. Dohodněte se ve
své skupince, navrhněte a nasvěcováním skrze fólie zrealizujte, jakou
barevnost by mohla mít vaše antická socha.
- práce s chybou: touto
alternativou jsme se vyhnuly klasickému úkolu „sochy byly dříve barevné,
vybarvi si na obrázku sochu a navrhni, jak asi mohla před staletími
vypadat“, který je zkrátka příliš povrchní a prvoplánový –
neautentičnost materiálu, tradiční nejjednodušší techniky, malé rozměry,
chybí práce s originálem!
Varianta s nasvěcováním není pro děti tak
všední, umožňuje se kreativně vyjádřit i dítěti, které není zrovna
výtvarně nadané. Tuto animační činnost nelze provozovat ve škole ve
třídě – důležitý prožitek, autenticita díla, prchlivost okamžiku –
nestálost – jako barevnost antických děl.
- Vše bude zachycována na otevřenou clonu na fotoaparát
CÍLE: - ověření si získaných poznatků ze stanovišť
- uvědomění si původní barevnosti antických soch
- rozvoj kompetence rozvíjení alternativ (kompetence porozumění výtvarnému dílu)
- kompetence prožitku (kompetence personální)
- rozvoj kompetence technické, tvůrčí aktivity (kompetence tvůrčí produkce)
Pozn.: Kompetence podle PhDr. Věry Uhl Skřivanové, Ph.D.
Uhl Skřivanová, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb
umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a
bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011, s.80-85. ISBN 978-80-7315-228-4