česky  |  deutsch  |  english
   hledat

Tamburaši v muzeu

Kytaru po panenky připomíná kuriózní hudební nástroj darovaný do ústeckého muzea rodákem z Velkého Března Oto Pečivou. Připojil i další rodinné památky na místní „tamburaše“, jež historikům umožnily rekonstruovat zapomenutou kratochvíli, kterou se před sto lety bavili lidé na Ústecku.
Tamburaši, tímto záhadným slovem se označovali vyznavači netradičního druhu hudby vyluzovaného na netradiční nástroje. Tato hudba doslova uchvátila na přelomu 19. a 20. století české země, především pak jejich česky mluvící obyvatele. Mělo to určitou vazbu na pocit slovanské vzájemnosti, neboť tamburašská hudba pochází ze slovanských oblastí bývalé Jugoslávie.
Její charakteristický zvuk spočívá v souhře mnoha drnkacích loutnových nástrojů. Kytarka pana Pečivy patří mezi ně, odborně se nazývá bisernice nebo kontrašice a je nejmenším z celé škály tamburašských nástrojů. Měří na délku pouhých 52 centimetrů. Uvnitř se skví nápis: „Pavel  Žalud – hudební nástrojař v Terezíně – česká práce“. Špatně čitelný letopočet zřejmě čítá rok 1921. „Na to hrál můj otec, také strýc byl členem velkobřezenských tamburašů, kteří se rekrutovali z místní české menšiny,“ poznamenal dárce. Dvě historické fotografie ukazují sbor v  plné síle, jedna na jeho počátku v roce 1910, druhá vznikla o jedenáct let později.

Opravdu vzácnou památku pak představuje ručně psaný zarámovaný „Tamburašský řád sboru ve Velkém Březně“ datovaný do roku 1912. „Členem sboru přestává býti, kdo tří za sebou jdoucí zkoušky bez omluvy promešká. Řádná omluva jest pouze nemoc, zaměstnání, odcestování.“ Nekompromisně stanovuje pravidla. Prozrazuje také, že nástroje byly majetkem sboru a „každý, jemuž sborový nástroj se propůjčí, povinen jest jako svůj vlastní opatrovati, v pádu poškození škodu dle uznání členstva hraditi.“
Móda tamburašských sborů vyvrcholila ve dvacátých letech, pak zájem o  tuto kuriózní hudbu v Čechách upadal. Zajímavostí bylo, že čeští a  němečtí výrobci hudebních nástrojů, kteří se kvůli vlně popularity tamburašské hudby naučili bisernice, brače a další jihoslovanské nástroje dokonale vyrábět, se přeorientovali na trhy na území Jugoslávie a svými kvalitními výrobky prakticky zlikvidovali tamní tradiční domácí výrobu.
U Pečivů na půdě ve Velkém Březně zůstalo ještě desítky let po válce ležet nevyužité nástrojové vybavení celého souboru. „Časem se to všechno vyházelo, zachránil jsem jen ten otcův nástroj. Ten jsem pak dal dceři a teď jsme se spolu dohodli, že ho předáme muzeu,“ dodal Oto Pečiva. Bisernice i ostatní památky na velkobřezenské tamburaše se stanou součástí expozice Ústečané sobě věnované darům a dárcům v historii ústeckého muzea. Výstava trvá do začátku srpna a v průběhu jejího trvání od prosince loňského roku ji muzejníci neustále doplňují o nové dary, které Ústečané nosí průběžně do svého muzea.
  
 
©2011 Muzeum města Ústí nad Labem | email: muzeumusti@muzeumusti.cz | tel.: +420 475 210 937 webmaster
TravelSoft CMS 3.0
město Ústí nad Labem zřizovatelem Muzea města Ústí nad Labem je
Statutární město Ústí nad Labem.