Výstava
mapuje život Dr. h. c. Hanse Ledwinky, jednoho z nejvýznamnějších
automobilových konstruktérů 1. poloviny 20. století. Jeho profesní život
je bezvýhradně spojen s automobilkou Tatra v Kopřivnici, kam nastoupil
v roce 1897. Přestože začínal ve „vagónce“, velice rychle přesídlil do
týmu Leopolda Svitáka a podílel se na konstrukci prvního českého sériově
vyráběného automobilu Präsident. Pak už jsou jeho kroky spojeny
s motorismem. Do výstavy bylo Muzeem Tatra v Kopřivnici zapůjčeno
několik zajímavých exponátů, mezi nimiž dominuje podvozek Tatry 11,
kterou Hans Ledwinka položil základy tzv. „tatrovácké“ koncepce
(nákladní automobily Tatra ji používají dodnes). Svoji spolupráci
s Edmundem Rumplerem zhodnotil Ledwinka v projektu Tatry 77, na které
spolupracoval společně se svým synem Erichem a Erichem Überlackerem.
Představil tak světu automobil s proudnicovou karoserií, jehož
celokovový model čeká na návštěvníky ve výstavních prostorách Muzea.
Firma Ecorra laskavě zapůjčila zadní kapotu Tatry 87, která byla přímým
následovníkem T 77 a vyráběla se až do roku 1950. Hans Ledwinka také
přijal spoluúčast na konstrukci aerodynamického vlaku, který nesl později
obchodní název Slovenská strela a jehož elektromechanický pohon navrhl
Josef Sousedík. Ve výstavě je možné shlédnout dřevěnou maketu stroje,
který nesl typové označení Tatra 68 (M 290.0), avšak vžil se právě pod
marketingovým názvem Slovenská strela. Celá výstava je pak doplněna
modely jednotlivých nákladních i osobních automobilů značky Tatra, které
ze své sbírky laskavě zapůjčil děčínský modelář Milan Krnáč. Přijďte se
podívat na příběh Hanse Ledwinky, konstruktéra, který díky svému
originálnímu pohledu na svět byl v roce 2007 uveden do automobilové síně
slávy. Výstava je doplněna fotografiemi ústeckého rodáka Vladimíra
Cettla z jeho projektu „Putování za vraky“, kde zobrazil osud mnoha
automobilů Tatra. A protože každý automobil má svůj jedinečný příběh,
který do něj vepsala lidská ruka, tak i každá Tatra má svůj osud…
Putovní výstavní projekt kopřivnického Technického muzea „Hans Ledwinka –
Od Präsidenta do Síně slávy“ byl již vystavován v šesti zemích, nejdále
v Jihoafrické Republice či ve Velké Británii. Výstava v Muzeu města
Ústí nad Labem je bohatá na řadu exponátů. Můžete zde shlédnout původní
podvozek vozu Tatra 11, několik motorů, nejtypičtější část legendárních
Tetrovek 87 – zadní aerodynamickou kapotu s tzv. ploutví, zapůjčenou od
restaurátorské firmy Ecorra, řadu nádherných modelů historických vozů od
firmy MMK či fotografie nerestaurovaných vozů Tatra z projektu
„Putování za vraky“ od Vladimíra Cettla.