V rámci výstavy „Ústečané sobě“ převzalo Muzeum města
Ústí nad Labem dar od paní Ivy Brablcové, která věnovala do muzejních sbírek
pravý ústecký kroj. Vzhledem k tomu, že na Ústecku již během druhé
poloviny 19.století zmizely vlivem dramatické industrializace prakticky všechny
stopy tradičního venkovského oděvu, tak
je na místě otázka, kde se vlastně v Ústí nad Labem nějaký kroj
mohl vůbec historicky objevit. Vysvětlení je ve skutečnosti prosté. Iva Brablcová je
ústeckou rodačkou, narodila se zde v roce 1932, ale s okupací
pohraničí nacistickým Německem její rodina Ústí nad Labem opustila. Její otec
Karel Rejzek se do Ústí ale dokázal vrátit ještě před koncem války a aktivně se
účastnil převzetí moci od nacistické správy města v květnových dnech roku
1945. Záhy se sem vrátila i jeho rodina.
V měsících bezprostředně následujících po skončení
války se místní Češi snažili demonstrativně odlišit od německého prostředí, k tomu
volili různé symbolické akty. Například ve Stadicích se u pomníku Přemysla
Oráče rozdávaly novým osídlencům dekrety na půdu a samotný pomník byl zbaven
německého textu z roku 1841.
Maminka paní Brablcové již před válkou v Ústí nad Labem
podnikala v obchodu s oděvy a texilem, k tomu se také hned po
válce vrátila. I když jejich původní dům byl zničen bombardováním v dubnu
1945, tak si dokázala záhy vybudovat novou prodejnu „Iva“ v Pařížské
ulici. Výklad obchodu zdobil portrét prezidenta T.G.Masaryka a pro zdůraznění
slovanské příslušnosti také lidový kroj. Ten tedy není původně ústecký,
nejspíše se jedná o inspiraci některým slovenským regionálním krojem.
Kromě stálé aranže kroje ve výkladní skříni byl tento kroj
předveden mnohokrát i na veřejnosti. Během různých veřejných demonstrací a
manifestací v Ústí nad Labem v letech 1945-1947 mladá Iva Brablcová
vlastně byla modelkou, která většinou v čele průvodu, nebo někde blízko
čestné tribuny, oblečena ve slovanském kroji symbolizovala novou éru
v dějinách města. Je tak zachycena na řadě dobových fotografií.
Kroj pak po dlouhá léta pečlivě opatroval, aby ho nakonec
darovala do sbírek ústeckého muzea jako doklad života Ústečanek a Ústečanů
v druhé polovině 40.let 20.století.