Zpracování starých sbírkových fondů přináší mnohdy nečekaná překvapení. Mezi ně patří i množství informací, které v sobě nesl buben se starým označením H 2489. V minulosti se mezi muzikology vedla dosti rozsáhlá diskuse, zda je buben hudební nástroj nebo jen signální zařízení. Buben oproti jiným hudebním nástrojům vydává jen jeden tón, podobně jako další zástupci skupiny bicích nástrojů. Diskuse je již dnes uzavřena a buben je definitivně zařazen mezi hudební nástroje. Buben z ústeckého muzea byl předán ke konzervaci v červenci 2012. Byl po dlouhém pobytu v depozitáři zaprášen a v rozebraném stavu. Při čištění jeho jednotlivých dílů se našlo staré číslo H 2489 na horní pergamenové bláně. Při čištění interiéru bubnu pak několik nápisů tužkou, které nám umožnily nahlédnout do jeho minulosti.
Nejstarší nápis nám německy sděloval, že buben zhotovil dne 11. srpna
1819 Joseph Goritzl Siebmacher Meister von Prag. Zhotovováním bubnů se
tedy zabýval mistr řemesla síťařského. Dnes již nepoužívaná velká síta
na mouku se zhotovovala z ohýbaných pásů smrkových švarten. Švartny se
řezaly na vodních pilách pomocí velkých železných kotoučů s jemnými zuby
o velkých průměrech. Dnes bychom řekli cirkulárkami. Švartna pro náš
buben měla úctyhodné rozměry. Silná byla 4-5mm, široká 365mm a dlouhá
1970mm. Stočit takovýto pás dřeva do kruhu o průměru 530mm vyžadovalo
speciální technologii i nástroje, po nichž se na vnitřním líci bubnu
zachovaly otisky. Stáčení se dělo pomocí válce s šachovnicovitě
uspořádanými krátkými břity, které se do dřeva vtlačovali za tepla a
nejspíš i vlhka a docházelo tak k prohýbání pásu. Po stočení do válce
byly překrývající se konce ztenčeny a prošity smrkovou houžví - vnější
konec 20 a 35mm od okraje, vnitřní 40mm. Vnější konec fixovalo 2x50
stehů 12mm širokým dřevěným páskem, vnitřní 20 stehů. Do takto vzniklého
válce byly vloženy 3 stočené pásky (70, 65 70mm silné) sešité podobně
jako hlavní válec smrkovým napařeným páskem. Dva krajní 5 stehy, střední
třemi stehy. Technologie jejich stáčení byla stejná jako u hlavního
válce. Pásky-výztuže jsou do základního válce vklíženy. Mistr sítař tak
vyrobil základní vyztužený válec využitelná jak pro síto, tak pro buben.
Na válec se nasadily blány ze silného pergamenu napnutého na tenkých
obručích. Vnější krajové obruče jsou ze silnější švartny (8-9mm). Dolní
obruč je 55, horní 50mm široká. Již nejsou sešívané houžví, ale
spojované probitím hřebíčky, jejichž konce jsou zahnuty do dřeva.
Původně k sobě obruče nasazené na obruč s blánami přitahoval provaz,
procházející dvanácti šikmými otvory. K nesení sloužil další provaz,
procházející 2 otvory v základním válci. A aby byl buben hezký, byl
natřen cihlově červenou barvou. To ukazuje na účel bubnu, kterým
pravděpodobně bylo bubnovávání pro upoutání pozornosti před přečtením
veřejných vyhlášek a nařízení na náměstí či návsi. V našem případě na
náměstí v Chabařovicích.
Další zpráva v bubnu říká, že 24. června 1839 buben renovoval Karl
Ditze, truhlář z Chabařovic (Karbitz). Ten se k bubnu postavil chlapsky.
Zrušil nepohodlné napínání blan provazem a nahradil je šesti kovanými
táhly se závitem na jednom konci, prstencem a hranatou hlavou na druhém.
Do obručí zabudoval příslušný počet kovových ok na železných
podložkách, k okrajovým obručím připevněných hřeby. Hotové obruče natřel
stejným odstínem červené jako mistr z Prahy, tělo bubnu šedě. Doba moc
důvodů k volbě radostných odstínů nedávala.
Další zásah zůstává anonymní. Snad v souvislosti s rokem 1848 bylo tělo
bubnu natřeno modře, obruče opět červeně. Dne 12. 4. roku 1876 se do
bubnu podepsal Jos. Hašchek. To už blány bubnu zřejmě dosluhovaly, neboť
vzápětí, 10. 8. 1876 zhotovil Karl Schworp (?) dvě nové „kůže“. Joseph
Haschke (už bez českého š) se do bubnu podepsal ještě 20. 6. 1884 a
naposled 1. července 1898. Buben opatroval 22 let. Je pravděpodobné, že
je autorem současné tmavě zelené barvy, i ne příliš šťastných doplňků,
nahrazujících původní provazové ucho na nošení, které nahradil vratovými
šrouby s koženými podložkami.
Poslední majitele vlastnící buben vlepil dovnitř obdélný ústřižek
tištěného notového papíru, na němž inkoustem napsal: Karbitz Wilhelm
Klöpsch Musiker 7. Febur 1902.
Současným majitelem bubnu je ústecké muzeum. O tom, že buben byl v 19.
století hojně užíván, svědčí opotřebení obručí i pozdější úpravy a
opravy, jako je třeba vyztužení okrajových obručí plechem. Také blány
bylo nutno po roce 1876 opravovat. To se dělo zašíváním malých trhlin
jehlou ručně, i našíváním větších kusů již pomocí šicího stroje.
Konzervační zákrok se soustředil na vyčištění všech dílů bubnu, železo
bylo po odstranění volných částic rzi natanátováno a zalakováno
Paraloydem. Dřevěné díly byly jen vyčištěny a praskliny sklíženy. Blány
po vyčištění žádný konzervátorský zásah nevyžadovaly. Nyní je řada na
historicích, aby zjistili, jaké místo zastávali podepsaní vlastníci v
městečku Chabařovice.