
Nová expozice představuje dramatický životní osud Petra
Spielmanna, fotografa, mezinárodně uznávaného historika umění, dlouholetého
ředitele muzea v německému Bochumu a emeritního děkana Fakulty výtvarného umění
VUT v Brně. Narodil se roku 1932 v Ústí do české-německo-židovské rodiny
místního architekta Paula Spielmanna. „Vyhnání z ráje“, tak označuje svůj nucený odchod
z Ústí nad Labem. Rodné město skutečně vnímal jako ráj, byť se tu právě ve
třicátých letech v čase jeho dětství hrotily nacionální spory mezi Němci a
Čechy a mezi Němci a Židy. Ty však malého chlapce míjely. Vyrůstal
v tolerantním rodinném prostředí, matka Leopolda byla české národnosti,
otec Paul německé národnosti a židovského původu.
Rodinné fotografie pořízené v Ústí viditelně nepoznamenává napjatá
společenská atmosféra, naopak sálá z nich pohoda. Malý Petr rád pózoval
ve vtipných situacích před objektivem svého otce - fotografa
a architekta v jedné osobě. Rodinné štěstí skončilo rázem 10. října 1938
podpisem Mnichovské dohody. Ještě téhož večera uprchla rodina
Spielmannova z okupovaného pohraničí do Brna. Ale i tam ji za pár měsíců
dohnaly nacistické rasové zákony. Ráj skončil, začalo peklo. Dědeček
i otec Petra Spielmanna putovali do koncentračních táborů, osmiletý Petr
se jakožto míšenec prvního stupně sotva vyhnul transportu. Po válce se
už do Ústí nevrátil, nechtěl si realitou kazit svůj soukromý obraz
„ústeckého ráje“. Působil v Brně a v Praze. Roku 1969 se dostal na stáž
do německého Bochumu, kam po roce emigroval. 25 let řídil tamní muzeum,
které shromáždilo v rámci Německa unikátní kolekci soudobého umění ze
zemí za železnou oponou. Uspořádal také výstavy řadě československým
umělcům, kteří doma patřili mezi zakázané. Zpět do vlasti se vrátil až
koncem devadesátých let. Z hlediska ústecké architektury se otec Petra
Spielmanna výrazně podepsal na tváři města návrhem několika
modernistických staveb, ty zmapovala databáze architektury severu Čech –
www.usti-aussig.net..
Paul Spielmann provozoval od roku 1933 v Ústí samostatnou
architektonickou kancelář, jejíž slibný rozjezd přeťal nástup nacistů.
Pocházel ze slavného roku architektů - Max Spielmann, autor pražských
Petschkových vil a bankovního domu Petschek byl jeho strýc, Kurt
Spielmann, progresivní pražský funkcionalistický architekt, pak
bratranec. Petr Spielmann měl osobně výstavu v Ústí otevřít, žel úraz
jeho plány změnil. Očekáváme ho však v muzeu začátkem února, kdy by měl
přijet na besedu, jejíž tématem by byly vzpomínky na rodné Ústí
a postřehy z pozoruhodné životní poutě tohoto významného rodáka. (krs)
