česky  |  deutsch  |  english
   hledat

VÝSTAVA FOTOGRAFIÍ FRANTIŠKA ORTMANNA

15.3. - 28.4.2013
FRANTIŠEK ORTMANN - FOTOGRAF

(narozen 11. 09. 1967) Držitel několika ocenění CZECH PRESS PHOTO poslední získal v roce 2010 za 1. místo Zlaté oko v kategorii Lidé, o nichž se mluví. Samostatná retrospektivní výstava portrétů ve Sbírce moderního umění Národní galerie. Řadí se k nejmladším samostatně vystavujícím fotografům v NG. Autor více než čtyř stovek titulních stran v mnoha světových magazínech. V posledních letech se zaměřuje převážně na studiovou fotografii, z jeho fotoaparátu spatřily světlo světa monografie mnoha osobností. S fotografiemi Ortmanna se setkáme na nosičích umělců české i slovenské scény, např. u Karla Gotta, hudební skupiny Lucie a Kabát, Hany Hegerové, Leony Machálkové, D.M.I.B., NO NAME, Wanastovi Vjecy .Velmi podstatnou část zaujímá v jeho profesním životě fotografie divadelní. Exkluzivně fotograficky zaznamenal muzikály Monte Cristo a Johanka z Arku. Na půdě Státní opery Praha fotografoval inscenace jako je Polský žid, Adriana a Modrovous, La Traviata, Aida, Don Giovanni, Cirkus Terra, Sloní muž, z baletu Hamlet a Novosvětská a řadu dalších. Již pátou sezónu dokumentuje operní dění v Národním divadle v Praze, kde fotografuje několik desítek inscenací od Prodané nevěsty po Dona Giovanniho.

V roce 2006 vydalo Národního divadlo publikaci Ring, fotografickou retrospektivu projektu Prsten Nibelungův, kde František uveřejnil mnoho ze svých fotografií a získal za ně významné ocenění od GIP. Uspořádal výstavu s názvem HOŠI DĚKUJEM - fotografie vítězných hokejistů z Nagana, jejíž výtěžek v řádu set tisíc předal českým paralympionikům. Letos se podílel na vydání knihy receptů Tajemství nejlepších šéfkuchařů, kterou sestavil vyhlášený gurmán Pavel Maurer, a díky Ortmannovi můžeme vidět kulinářské umění dvaceti nejvyhlášenějších šéfkuchařů v České republice. V této oblasti úzce spolupracuje s magazínem BarLife. Věnuje se rovněž fotografii módní, je podepsán pod několika kampaněmi značky Fischer Collection. Zdokumentoval inscenaci DOBŘE PLACENÁ PROCHÁZKA v režii M. a P. Formanových na půdě Národního divadla. Spolupracuje s firmou LG, Moet Hennessy, Nike, J. Becher, JPF, JM, Joshua, Wigwam na PR kampaních těchto firem. Vytvořil fotografie na obal a kampaň k CD skupiny Kabát Banditi di Praga (12/2010). V současnosti fotografuje příběhy okolo tetování a přímo k tomuto projektu vytvořil web: www.tattoo-names.com.

Myšlenku vytvořit projekt zabývající se tattoo, nazvaný TATTOO NAMES, jsem nosil ve své hlavě již delší dobu. Nejdříve jsem u svých přátel obdivoval jejich, mnohdy, umělecká dílka, později mě začaly zajímat i důvody, které je vedly k tomu, nechat si „namalovat“ na tělo ten či onen konkrétní obraz. Paradoxně tím hlavním spouštěcím momentem, abych začal se samotnou realizací, byl poněkud nenávistný příspěvek Ivany Ashby (dále jen IA) na blogu iDnes. Lidé s tetováním jsou v něm popsáni jako nejnižší třída, jako někdo nenormální, neboť cituji IA: „Normální člověk nemá potřebu se nechat potetovat, vrážet si cosi do nosu nebo prsou či někam jinam“. Profesionálnímu fotografování se věnuji přes dvacet let, a proto jsem se rozhodl pro mě tím nejpřirozenějším způsobem, tedy fotografiemi, vyvrátit IA její tvrzení, že jde o lidi nevzdělané, neschopné a žijící někde na okraji společnosti. Nejprve bylo důležité najít objekty pro fotografování. Šlo mi o co nejširší záběr profesí, a proto na mých fotografiích najdete úřednici z obecního úřadu, ale i otce v domácnosti dále například ředitele největší spalovny odpadů v ČR vedle skateboardové legendy či novinářky a profesionálního thaiboxera. Ke spolupráci jsem přizval zkušeného tatéra a výtvarníka Jiřího “VOKY” Vokálka a neméně kvalitního grafika Jana Prella. Realizací webových stránek se zabývá pan Jan Rádl. Tyto stránky jsou jakýmsi „předskokanem“ samotné výstavy, kde celou story TATTOO NAMES představím. Během fotografování se mi podařilo přes oko kamery nahlédnout do života několika desítek lidí, z nichž někteří se stali mými přáteli. I proto, že z původně plánovaných dvou víkendů studiového fotografování se práce na TATTOO NAMES protáhla zatím do několika týdnů (do budoucna možná měsíců, možná let), a proto jsem s díky uvítal podporu značky Jägermeister, bez níž bych jen obtížně mohl věnovat tolik času hledání těch nejzajímavějších příběhů.
Ostatně i ti, které na svých fotografiích představuji, tráví se svým tatérem týdny, měsíce a často se setkávají čas od času po dobu několika let, vždy když mají pocit, že se událo něco, co je třeba zaznamenat do obrazové kroniky jejich života. Jägermeister je značka, která dlouhodobě na českém trhu praktikuje tak trochu jiný způsob marketingu a ve chvíli, kdy jsem se s nimi bavil o podpoře mého projektu TATTOO NAMES, jsem zjistil, že i jejich přemýšlení do celkové podoby mého konceptu zapadá. Jsou důslední ve své práci a budování povědomí o tzv. Volání divočiny stejně, jako já jsem důsledný v procesu, od zrodu mojí myšlenky až po její realizaci.
Budu rád, když i Vás mé snažení zaujme a prostřednictvím fotografií, storyboardů a textů k fotografiím, které zveřejním až na samotné výstavě, a které jsou spíše než popisky malé soukromé příběhy, se seznámíte s lidmi, pro něž např. vytetovaný obrázek na rameni není jen momentálním bezmyšlenkovitým rozmarem. S lidmi, kteří naopak každý tento krok pečlivě zvažují a tattoo je pro ně způsobem, jak zaznamenat to čím žijí, co milují, kam a jakou cestou směřují.



 
©2011 Muzeum města Ústí nad Labem | email: muzeumusti@muzeumusti.cz | tel.: +420 475 210 937 webmaster
TravelSoft CMS 3.0
město Ústí nad Labem zřizovatelem Muzea města Ústí nad Labem je
Statutární město Ústí nad Labem.