24.2. - 28.4.2013

Výstava „Světlo zbořeného města“ představuje mimořádně všestrannou osobnost, která naším městem nejen prošla, ale zanechala za sebou nesmazatelnou stopu. Takovým člověkem byl historik umění, archeolog, architekt, památkář, pedagog a v neposlední řadě i výtvarník a básník prof. Ing. arch. Dr. Alfred Piffl CSc. (1907-1972). V letech 1946-1947 byl prvním ředitelem Muzea a archivu města Ústí nad Labem a pověřencem ministerstva školství a osvěty pro záchranu kulturních hodnot. V rámci této čestné a neplacené funkce prošel jako člen k tomu určené komise řadu veřejných i soukromých budov, včetně bytů po odsunutých Němcích a určoval, které předměty je třeba soustředit do sbírek pro Národní kulturní komisi. O těchto artefaktech vedl přesné soupisy a systematicky shromažďoval všechny dostupné údaje, které se jich týkaly. Cenné předměty a dokumenty nacházel i v četných skladech a skládkách, kam noví obyvatelé vyhazovali, co se jim nehodilo. Řadou přednášek, článků i příležitostných rozhovorů se snažil působit na obyvatele, aby přispěli k záchraně starých obrazů, písemnosti, dobových fotografií a jiných předmětů historické hodnoty.
Dochovaná korespondence, úřední dokumenty z jeho
činnosti i další doklady z rodinného archívu, z nichž mnohé máme k
dispozici díky jeho synům Lukášovi a Janovi, svědčí i o tom, že ve věci
záchrany památek našel společnou řeč spíše s později odsunutými
německými historiky jako byl městský archivář Franz Josef Umlauft a s
poctivými českými starými i novými usedlíky, než se „zlatokopy“, kteří
se do pohraničí přišli obohatit. V situacích, kdy byl nepoctivec
příslušníkem české poválečné smetánky, dokázal Piffl projevit nemalou
občanskou statečnost. Právě jemu vděčíme za záchranu a uchování
uměleckých, historických památek a dokumentů, které jsou důležité nejen
pro kulturní identitu tohoto města, ale celého středoevropského
prostoru. Několik stovek předmětů takto zachráněných před zkázou a
rozkradením zůstalo v Muzeu města Ústí nad Labem, řada předmětů byla
předána institucím celostátního významu. Některé z nich mohou
návštěvníci obdivovat na výstavě „Světlo zbořeného města“.

Výstava se
sice věnuje především období, které Alfred Piffl strávil v Ústí nad
Labem, zároveň je však i příležitostí představit jeho dramatický životní
příběh. Alfred Piffl se narodil 13. června 1907 v Kerharticích u Ústí
nad Orlicí jako třetí syn tkalcovského mistra Josefa Piffla. Navštěvoval
školy v Přelouči a Pardubicích a roku 1925 odmaturoval na reálce v
České Třebové. Zde objevil jeho výtvarné nadání malíř a grafik prof.
Bělský. Pro další studium si však Piffl vybral Fakultu architektury a
pozemního stavitelství na Českém vysokém učení technickém v Praze.
Ačkoli se při studiu musel sám živit, stal se již po roce asistentem
prof. A. Mendela na katedře středověké architektury. Zde působil do
konce studií a vrátil se sem i po odsloužení vojenské prezenční služby.
Když časově omezená doba asistentury vypršela, nemohl najít místo ve
svém oboru a přijal místo malíře v reklamním oddělení firmy Baťa.
Později se v rámci „Akce pro nezaměstnanou inteligenci“ uchytil v
Státním archeologickém ústavu a spolupracoval s akademikem Jaroslavem
Böhmem na rekonstrukcích pravěkých chat. Od roku 1934 se připravoval na
doktorát, který mu byl udělen 22. června 1937. V tomto časovém rozmezí
vydal několik básní a některé lepty. Následujícího roku se stal
zaměstnancem pražské Umělecké besedy a podílel se na výstavě „Pražské
baroko“. Zároveň spolupracoval s prof. V. V. Štechem na barokní úpravě
Valdštejnské zahrady.

Právě díky němu se seznámil s diplomatem M.
Lobkowiczem a brzy se stal vedoucím centrálního lobkowiczského
stavebního úřadu v Bílině a později i v Roudnici. Tam působil do roku
1940, kdy bylo lobkowiczské panství dáno pod nucenou správu. V únoru
1939 se oženil s Blaženou Drahnou. Následujícího roku se narodil syn
Lukáš a zanedlouho přibyl druhý syn Jan. Rodina zůstala na Roudnicku a
Piffl působil v technické kanceláři města Roudnice a jako projektant ve
firmě Pracner. Aby se vyhnul totálnímu nasazení, otevřel si vlastní
kancelář civilního inženýra, ale na živobytí vydělával spíše malováním
obrazů. Tehdy vytvořil mnoho akvarelů, pastelů, temper i grafik
roudnických a doksanských motivů. Jeho lepty z Doksan vyšly jako
soukromý tisk s původní básní jeho přítele Josefa Hory. Za pobytu v
Roudnici publikoval řadu prací o historických stavbách v Roudnici a
Praze. V srpnu 1945 se vrátil do lobkowiczského stavebního úřadu v
Bílině. Zároveň vedl tamější muzeum a připravoval se na habilitaci na
ČVUT v Praze. V lednu 1946 přešel do Muzea a archívu města Ústí nad
Labem. Nejdříve nově utřídil sbírky muzea v zámku v Trmicích. Dalším
krokem byla realizace první poválečné muzejní výstavy „Podobizny,
miniatury a prostředí 1. poloviny 19. století“, kterou uspořádal
společně s ústeckou pobočkou ministerstva informací v bývalé Wolfrumově
vile (dnes budova SVK ve Velké hradební 49). Na slavnostním zahájení
promluvil i Adolf Hofmeister. Návštěvníci zde viděli také řadu předmětů,
které Piffl jako pověřenec Národní kulturní komise zachránil. V létě
1947 byly všechny shromážděné předměty odevzdány a později deponovány na
zámku Hrubý Rohozec. Během svého působení v Ústí vyvíjel Piffl
neúnavnou osvětovou činnost, která směřovala ke kultivaci zdejších
obyvatel. Kontinuitu s minulostí města se snažil zprostředkovat řadou
přednášek, článků v novinách a časopisech a spoluprací s ústeckým
rozhlasem. Náměty a anotace rozhlasových relací, které si tehdejší
posluchači vyslechli, později sepsala jeho manželka Blažena Pifflová.
Tento materiál je dnes přístupný na webových stránkách muzea.
Kromě
muzejní činnosti působil Piffl jako docent na ČVUT a na Akademii
výtvarných umění v Praze. Zároveň se mu otevřela možnost uplatnění na
Slovensku, kam se rodina přestěhovala. V letech 1947-1957 byl Piffl
profesorem na Slovenské vysoké škole technické v Bratislavě a na
Akademii výtvarných umění Univerzity Komenského v Bratislavě. Se svými
posluchači prozkoumal gotické domy v Trnavě a k demolici určené stavby v
bratislavském Podhradí. Od roku 1952 se s kolektivem své katedry
systematicky věnoval rekonstrukci Bratislavského hradu. Vypracoval
podrobný harmonogram postupu prací, který byl roku 1955 schválen Sborem
povereníků. V letech 1953-1957 byl vůdčí osobností záchranných prací.
Pak přišel dramatický životní zvrat. Dne 9. srpna byl Alfred Piffl v
Bratislavě zatčen a 31. 10. 1957 odsouzen v zinscenovaném procesu pro
pokus o veřejné pobuřování a pomlouvání spřátelené mocnosti. Jediným
důkazem byl soukromý dopis, který nebyl u soudu ani přečten. Piffl byl
odsouzen na dva a půl roku odnětí svobody. Pět měsíců byl vězněn v
Bratislavě, pak byl odtransportován do nápravného tábora Vojna v Bytízi u
Příbrami. Po měsíčním pobytu v táboře si jej pracovníci věznice Pankrác
vyžádali pro práci na přípravách velké výstavy archivních dokumentů ve
Vladislavském sále na Pražském hradě, kterou civilní zaměstnanci nebyli
schopni zvládnout. Pak byl z věznice dovážen na práci na návrzích a
realizaci sgrafit kláštera barnabitek na Hradčanech. Z vězení se vrátil
s otravou krve na ruce, když mu sgrafitová barva vnikla do nějaké
oděrky. Po návratu pracoval v bratislavské panelárně a jako polír na MNV
Senec. Pak získal přece jen lepší práci v projekční kanceláři Okresního
národního výboru v Pezinoku a posléze působil jako vedoucí projektant
bratislavského pracoviště Studijního a typizačního ústavu Praha.

Z té
doby pocházejí i jeho architektonické návrhy soukromých domů. Ke svému
oboru se vrátil až v letech 1966/1967 jako pracovník bratislavské
pobočky Archeologického ústavu Slovenské akademie věd v Nitře. Z jeho
mnohostranných aktivit lze jmenovat jen některé. V letech 1966-1967
prováděl architektonický a archeologický výzkum částí hradu Děvín, v
letech 1967-1970 vedl část výzkumu v bratislavském Podhradí. V letech
1967-1971 spolupracoval s Dr. J. Dekanem při výzkumu a rekonstrukci
římské stanice Gerulata v Rusovcích. Roku 1971 byl zvolen do rady Muzea
města Bratislavy. Téhož roku obhájil titul CSc. v oboru archeologie. K
jeho posledním úkolům patřil architektonicko-historický výzkum Vodní
věže v Bratislavě. Jeho život skončil náhlou mozkovou mrtvicí 26. června
1972, uprostřed plánů na dalších dvacet let práce. Zemřel činorodý,
nadaný a poctivý člověk, podle svých studentů „renesanční šlechtic za
katedrou“, který nepřehlédnutelným způsobem kultivoval české i slovenské
prostředí a zachránil řadu movitých i nemovitých památek. Díky jeho
zvyku slovem i obrazem zachytit vše, co jej obklopovalo, se navíc i dnes
můžeme podívat do dávno zmizelého světa českých i slovenských měst a
obcí – do prostředí paláců, kostelů, klášterů, měšťanských domů,
obchodů, činžáků, dvorků i věznic.
autorka textu: Mgr. Jana Hubková Ph.D.