Od 2.4.2013 do 11.8.2013 se v Muzeu města Ústí nad Labem koná výstava
Příběhy míst. Téma výstavy Příběhy míst je dáno podtitulem Topografie soudobé paměti národa. Toto téma je zaměřeno na studium vytváření a uchování veřejně sdílené kultury vzpomínání v České republice v období po roce 1989 a to na období soudobých českých dějin let
1948 až 1989. Kulturu paměti a s ní spojenou kolektivní paměť reprezentují pamětní místa ve veřejném prostoru, která svým způsobem komunikují s osobní pamětí. Kolektivní paměť se ale také v řadě případů chová jako paměť individuální. Má snahu uchovávat a hlásit se k obecně uznávaným jevům, které jsou hodnoceny pozitivně, potlačuje a zapomíná to, co bylo nebo je v systému sdílených hodnot zařazeno mezi negativní historické zkušenosti.
Proces osobního a kolektivního vzpomínání se musí stále vyrovnávat s
radikální změnou hodnotících soudů soudobých českých dějin, ke které
došlo po roce 1989. Je možná charakteristické, že v této oblasti se
společnost v řadě případů chová tak, jak se vytvořila historická paměť v
letech 1948-1989. V řadě případů je současné vzpomínání a hodnocení
období českých dějin v letech 1948-1989 stále pod hegemonním vlivem
tehdejší režimní ideologie, se kterou se jednotlivci i veřejnost
vyrovnávají často pouze jakýmsi přepólováním negativních a pozitivních
soudů.Jako doklad můžeme uvést příklad sdíleného zapomínání
společnosti na levicový a dělnický odpor proti vládě komunistické
strany. Ta se jinak zájmy dělnické třídy rituálně zaštiťovala při každé
vhodné i nevhodné příležitosti. Přitom nejmasovější veřejné projevy
odporu proti vládě v padesátých letech 20.století, v období nejtužšího
stalinismu a masových politických procesů, vycházely právě z řad
dělnictva. Už v roce 1951 se musel režim vyrovnat se stávkami v Brně, v
Ostravě a ve Zlíně, stávky propukaly také mezi horníky v severozápadních
Čechách. Vrcholem odporu bylo masové stávkové hnutí na protest proti
měnové reformě v roce 1953, která měla svůj symbolický vrchol v
událostech v Plzni, kde nespokojení dělníci zaútočili na budovy radnice a
soudu a na krátkou dobu skutečně ovládli střed města. Dnes je známo, že
v padesátých letech se uskutečnilo nejméně 260 stávkových akcí. O
těchto odpůrcích režimu dobová propaganda vůbec nehovořila, tabuizovaná
byla samozřejmě ve všech médiích. Byla určena k zapomnění a ani dnes,
snad kromě Plzně, nikde nikdo tyto události a osudy lidí s nimi
spojených ve veřejném prostoru nepřipomíná.
Stejně tak je do
prostoru zapomínání zařazena řada událostí z konce let šedesátých. Vedle
Jana Palacha a některých událostí spojených s okupací Československa
není už více témat, která by se ve veřejném prostoru připomínala, přitom
například zrušení cenzury, ke kterému došlo v roce 1968 vůbec poprvé v
našich dějinách, by si to určitě nějakým způsobem zasloužilo. Ostatně
také rok 1989 je společností připomínán ve veřejném prostoru především v
souvislosti se studentským hnutím, ale žádným způsobem není připomínaná
generální stávka z 27.listopadu 1989, které se účastnily tři čtvrtiny
obyvatel republiky a která teprve skutečně zvrátila mocenské poměry v
zemi.To, aby se návštěvník výstavy zamyslel a pokusil se, si
zodpovědět otázky, proč se něco z nedávné minulosti připomíná a proč se
něco jiného zase zapomíná, proč veřejná paměť dnes vypadá tak jak
vypadá, jsou základním cílem výstavy. Měly by být výzvou také k osobnímu
zamyšlení nad sebou samým, nad motivy svého vzpomínání a zapomínání,
stejně jako cestou ke kritickému pohledu na dnešní společnost a její
dominantní ideologie. Nástrojem pro pochopení minulosti a současnosti je
archeologie paměti, kterou reprezentují na výstavě předměty
každodennosti života i symboly vládnoucí ideologie let 1948-1989, stejně
jako dveře od vyšetřovací kobky Státní bezpečnosti. Ta se nacházel v
samotném centru města Ústí nad Labem, v budově dnešní České spořitelny
na Mírovém náměstí. Dnes toto místo nic veřejně nepřipomíná, stalo se
spíše místem zapomnění. Nepřehledná seskupení vzpomínek se i v
našich životech střídají se snahou o systematické vzpomínání, chápání
souvislostí, nebo alespoň o snahu o porozumění. Téma výstavy se tak
dotýká především problematiky formování a proměny historického vědomí a
povědomí společnosti v rámci historické kultury soudobých českých dějin.
Základními pojmy jsou čas a lidé, které se prolínají v pojmu dějiny. K
němu se vztahují pojmy selekce, interpretace, manipulace (historickou
sociální a individuální pamětí) a samozřejmě s tím související pojmy
vzpomínání kontra zapomínání.Náročné téma výstavy o paměti
vyřešili autoři a realizátoři výstavy důrazem na neotřelé
architektonické řešení výstavy, které by mělo výrazně doplňovat celkový
návštěvnický prožitek. Jak řekla jedna ze spoluautorek konceptu výstavy
Kristina Magasaniková „Výstava se pokouší o sdělení, že individuální i
kolektivní paměť je třeba stále znova objevovat, a k tomu výstava
přispívá spíše kladením otázek než pouhou prezentací historických
údajů.“ Další z autorů výstavního konceptu Richard Loskot uvedl, že z
jeho pohledu „Výstava Příběhy míst je souborem prostorových mikrosvětů –
různých forem paměti – kterými návštěvník prochází a konfrontuje své
vlastní vzpomínky.“Zároveň si výstava Příběhy míst klade za cíl
prezentovat dosud Ústavem pro soudobé dějiny Akademie věd ČR realizovaný
výzkum a dokumentaci pamětních míst na komunistický režim v České
republice a postihnout historické a kulturní aspekty vytváření soudobé
paměti národa z hlediska společenské reflexe života v období komunismu. Z
více než čtyř stovek pamětních míst v České republice na období let
1948-1989 jsme pro výstavu vybrali více než čtyřicet příkladů, které by
měly reprezentovat jak všechny významné regiony republiky, tak základná
typologické okruhy projevů současné kolektivní paměti ve veřejném
prostoru. Tyto vybrané příběhy paměti jsou ve zkratce uvedeny i v
katalogu.Z probíhajícího výzkumu a dokumentace se pořizují
databáze a sbírky jako podkladové materiály pro odborné a vědecké a
popularizační výstupy projektu jako je například databáze pamětních míst
s příslušnými archivními materiály, fotodokumentace, sbírka pořízených
rozhovorů s pamětníky historických událostí, jenž se bude orientovat
jednak na získání osobních svědectví a zároveň na její reflexi v
povědomí současníků. Databáze bude po skončení projektu dále přístupna
na pracovišti Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR jako pramen pro další
badatele. Výsledky výzkumu a dokumentace jsou a dále budou
publikovány také knižně, v odborných časopisech a v podobě
specializované mapy zachycující faktografickou, typologickou a
reflexivní rovinu zkoumaného tématu. Stěžejním výstupem, zasazujícím
topografii míst paměti na komunistický režim do širšího kontextu českých
soudobých dějin, bude ilustrovaný slovník českých dějin let 1948-1989
jako všeobecná historická příručka pro širokou veřejnost. Součástí
projektu je také vzdělávací program pro školy.
Výstava byla
připravena na základě spolupráce
Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR v.v.i. a
Filozofické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad
Labem za podpory Muzea města Ústí nad Labem. Vedoucí projektu výstavy je
Doc. PhDr. Kristina Kaiserová, CSc., kurátorem výstavy je
Mgr. Václav
Houfek. Architektonické řešení navrhli
She Architect pod vedením
Kristiny Magasanikové, ta se podílela také na konceptu výstavy spolu s
Janem Magasanikem, Tomášem Celiznou a Richardem Loskotem. Výrobu a
produkci výstavy zajistila firma
LN-Design pod vedením Luďka Novotného.
Výstava a katalog jsou financovány v rámci projektu
NAKI č. 34: Příběhy
míst. Topografie soudobé paměti národa. Poskytovatelem dotace je
Ministerstvo kultury ČR.(vh)