Dimitrij Kadrnožka, plakát k filmu Za volantem nepřítel, 1974Za volantem nepřítel (1974) je propagandistický film komunistického režimu období tzv. normalizace. Autorem předlohy byl vedoucí oddělení kultury Ústředního výboru Komunistické strany Československa Miroslav Müller, který také napsal společně s režisérem Karlem Steklým scénář. Film s pomocí manipulativních prostředků přináší ideologickou interpretaci obrodného procesu v Československu v roce 1968 a ostře účtuje s jeho aktéry. „Krizový“ vývoj společnosti během tzv. Pražského jara je ve filmu představen příběhem z prostředí pražských taxikářů, kteří se dožadují zvýšení platu na tehdy zcela nereálných 10 000 Kčs.
Oporu přitom nacházejí mezi představiteli reformního procesu, kteří
hledají všemožné způsoby jak destabilizovat společnost, aby dosáhli
radikálních politických změn. Čestnost a zodpovědnost v příběhu
ztělesňuje ředitel podniku taxislužby, „starý komunista“ Mudroch,
kterému je nejprve anonymně vyhrožováno a nakonec se stane terčem (možná
úspěšného) pokusu o zabití. Podle původního scénáře měl do děje
zasáhnout „deus ex machina“ v podobě příletu letadel sovětských vojsk,
ale z technických důvodů nebyla tato scéna realizována.
Dimitrij
Kadrnožka (*1923), český malíř a grafik, studoval na Vysoké škole
uměleckoprůmyslové v Praze a scénografii na Akademii múzických umění v
Praze. V roce 1967 byl vyslán Ministerstvem kultury na Kubu, aby založil
novou Národní školu výtvarného umění v Havaně. Na této škole působil
nejprve jako profesor a později jako děkan do roku 1974. Kromě malby se
intenzivně věnoval tvorbě filmových a divadelních plakátů, jichž
vytvořil přes 150 a obdržel za ně několik cen. Navrhoval rovněž jevištní
výpravu, mj. pro ústecké divadlo.