česky  |  deutsch  |  english
   hledat

ÚSTECKÉ „NANEBEVZETÍ“ MIROSLAVA HOURY

Nejvyšší mozaika v Evropě je dominantním motivem výstavy Ústecké „Nanebevzetí“ Miroslava Houry. V expozici připomíná nedožité 80. narozeniny jejího autora. „Deset pater komunistického nebe“ či „Nanebevzetí dělnické třídy“, takové posměšné přezdívky dostalo dílo, které ústecký výtvarník vytvořil roku 1985 pro tehdejší budovu Krajského národního výboru Severočeského kraje na Mírovém náměstí. I když jeho téma nepochybně ovlivnila ideologie doby vzniku, jde o unikát vysoce hodnocený jak po stránce umělecké, tak po stránce technické. Výškou 25 metrů a šířkou asi 16 metrů představuje jednu z největších moderních mozaik v Evropě. Houru k ní inspirovaly gigantické mozaiky z dvacátých a třicátých let z Mexika.
Zhruba na 400 metrech čtverečních symbolicky znázorňuje vývoj severních Čech. Na mozaice je přes 300 postav od Přemysla Oráče přes výjevy selských bouří a husitů přes stávkující horníky po dělníky v továrnách a důlní velkorypadlo. Z původní podoby mozaiky v roce 1997 zmizel citát socialistické ústavy o tom, že veškerá moc v Československé socialistické republice patří pracujícímu lidu. Autor na zakázku nového majitele domu, jímž byl tehdy okresní úřad, místo něj umístil do středu mozaiky svůj rodný dům na Sázavě jako symbol rodiny. Překvapivě ale jinak na celé mozaice divák nenajde jediný politický symbol, ani hvězdu ani zkřížený srp s kladivem. Mozaiku v expozici připomínají kartony s originální předlohou v měřítku 1:1, do detailu vypracovaná miniatura 1:10 nebo nikdy nezveřejněné alternativní návrhy. Výstava ukazuje Houru také jinak, než jen coby autora monumentální mozaiky. Připomíná až neuvěřitelnou rozmanitost a četnost jeho umělecké tvorby. Představuje rané grafické práce z šedesátých let ve stylu informel i pozdní deskové malby s originálním zakomponováním rámu jako plnohodnotné součásti díla. Samostatná místnost patří umělcově ztvárnění jeho domovského města Ústí. Kuriozitou pak jsou soukromé výtvarné projevy Miroslava Houry v  jeho intimních denících a korespondenci.
 
Miroslav Houra se narodil 3. srpna 1933 ve středočeských Krhanicích. Na sever Čech přišel v roce 1955 na umístěnku jako učitel a usadil se v Ústí nad Labem. Zemřel v lednu 2006 ve věku nedožitých 73 let. Do českého výtvarného umění se zapsal nejen plošnými figurálními kompozicemi, monumentální díly v  architektuře, ale i goblény a bohatou tvorbou exlibris, oceněnou doma i v zahraničí. V Ústí nad Labem, kde prožil převážnou část života, po něm zbyly také mozaiky ve školách v Krásném Březně či na Severní Terase nebo vrata v kostele sv. Vojtěcha. V mosteckém divadle zase visí jeho gobelín, naopak už léta nevisí obří gobelín v Krajském výboru KSČ, dnes na Krajském úřadu Ústeckého kraje.
Výstava potrvá do 30. října. V  rámci doprovodného programu se uskuteční 10. října od 18.00 hod. přednáška „Můj kamarád Houra“, kde na bouřlivý život mistra vzpomene publicista Miroslav Mašek. Mimořádnou příležitost vyzkoušet si na vlastní kůži tvořit mozaiku pak nabídne 16. října od 14.00 do17.00 hod. workshop s mistrem mozaikářem Františkem Tesařem, který v roce 1985 řídil realizaci slavné Hourovy mozaiky v Ústí nad Labem. Specialista zároveň zavzpomíná na toto unikátní dílo. Kurz doprovodí výkladem také Magdalena Štorkanová, kunsthistorička, která se specializuje na dokumentaci mozaik v České republice.
 
©2011 Muzeum města Ústí nad Labem | email: muzeumusti@muzeumusti.cz | tel.: +420 475 210 937 webmaster
TravelSoft CMS 3.0
město Ústí nad Labem zřizovatelem Muzea města Ústí nad Labem je
Statutární město Ústí nad Labem.