Archivu města Ústi nad Labem se ve spolupráci s Muzeem v přírodě Zubrnice podařil unikátní nález starých šelakových desek.
Pestrá směs gramofonových desek
Při předání do archivu desky posoudil bývalý ředitel archivu Dr. Vladimír Kaiser. Štůsek asi 20 velkých desek o průměru 30 cm tvořily většinou zcela běžné snímky s nahrávkami hlavně salonní hudby z let 1911–1940. Nadšení historiků a odborníků vyvolalo až album malých desek o průměru 17 cm obsahující 3 desky Gramophone Record a 8 desek Zonophone Record s nahrávkami z let 1901 až 1906.
Nahrávky tvoří žánrově pestrá směs vojenských pochodů, písní, jódlování, salonních skladeb, komických výstupů, pěveckých sborů a záznam vystoupení xylofonisty Alberta Müllera, který je po zvukové stránce jedinečný. Všechny desky byly vyrobeny v Hannoveru, většina nahrána v Berlíně a Vídni. Jediné dva snímky objeveného alba vznikly v hotelovém pokoji v Praze v roce 1905 a vyšly na dvoustranné desce Zonophone Record . Jejich interpretem je oblíbený židovský komik Alfréd Kohn s doprovodem klavíru.
Jedinečná ústecká sbírkaVe Sbírce zvukových dokumentů Archivu města Ústí nad Labem, jejímž jádrem jsou gramofonové desky vyrobené v první polovině 20. století ve městě Ústí nad Labem, se nachází přes 21 tisíc šelakových desek. Tato sbírka patří k největším ve střední Evropě a je často vyhledávána místními i zahraničními badateli. V tomto ohromeném souboru však třeba zatím jakýkoliv záznam Alfreda Kohna chyběl.
Vladimír Kaiser vzpomíná, že objevy zvukových nahrávek z konce 19. a prvních pěti let 20. století jsou vzácné. To proto, že gramofon tehdy mělo u nás jen pár nadšenců a staré snímky nepřežily druhou světovou válku. Tehdy se při koupi nové desky se musely odevzdávat dvě staré kvůli nedostatku šelaku. Sám zažil, že v reakci na jeden jeho rozhlasový pořad, poslala zdarma do městského archivu v Ústí nad Labem posluchačka z Ústí nad Orlicí dvacet unikátních desek z let 1901–1905 po „pratetě Anně“. Tento přírůstek je svou historickou hodnotou srovnatelný s deskami získanými archivem v roce 2020.
Zapomenutý židovský komik Alfréd Bedřich Kohn (1854–1917), patřil od konce 19. století mezi nejznámější pražské židovské komiky. Původně prý byl továrníkem. Od roku 1886 byl jako komik angažován u společnosti Františka Hartmana. Své výstupy přednášel česky. Na pódiích proslul vyprávěním židovských anekdot a vytvářením rýmovaček bez přípravy na slova daná obecenstvem. V roce 1902 získal vlastní divadelní koncesi a vytvořil soubor, v němž vystupovali mimo jiné komici Heřman Zeffi, Karel Samec, Josef Mužík a také dvě Kohnovy dcery - Jožka a Pavla. V roce 1908 si Kohn otevřel v pražském hotelu De Paris proslulý kabaret Bataclan. Ten ale měl krátké trvání, skončil pro nedostatek autorů o rok později. Po vypuknutí první světové války se stal dozorcem v biografu Lucerna. V roce 1917 spáchal, údajně kvůli ztrátě 700 korun, sebevraždu.
Na rozdíl od jiných pražských komiků, kteří nahráli často i desítky gramofonových snímků, patří nahrávky Alfréda Bedřicha Kohna mezi naprosté rarity. V roce 1905 mu vyšlo na 17 cm deskách Zonophone Record 5 nahrávek - Ó blahý čas, Parodie na Šly panenky silnicí, Nestačí, Praha v noci a kuplet Měsíc a já a ve stejném roce na značce Odeon Record dvě nahrávky - Parodie na čupr děvu a Kuplet smíchu.
Poslouchejte z domova
Celé album ve špičkové kvalitě digitalizoval v září 2020 archivář Miroslav Turek z Českého rozhlasu. Zájemci si unikátní nahrávky mohou v současné době stáhnout na
stránkách Archivu města Ústí nad Labem. Pakliže máte doma staré či nepotřebné šelakové desky, kontaktujte Archiv města Ústí nad Labem. Možná se mezi nimi nachází nějaká, nejlépe ústecká, rarita.