česky  |  deutsch  |  english
   hledat

Padla parní vodárna

Zdánlivě nezajímavá ruina v minulých dnech podlehla demolici prostoru bývalého autobazaru u železničního mostu. Město na jejím místě zbuduje záchytné parkoviště. Šlo však o pozoruhodnou památku starého Ústí. Objekt vznikl už v druhé polovině 19. století jako přístavba k velké třípatrové budově, která sloužila coby byty a kanceláře železnice. Jeho součástí býval vysoký komín. Malá zděná stavba totiž původně ukrývala výkonný parní stroj, který pumpoval vodu z labských studní do zásobníku u hlavního nádraží, který ji pak rozváděl do kolejiště, aby se nakonec tzv. vodními jeřáby tankovala do kotlů parních lokomotiv.
Zařízení přestalo fungovat nejpozději po druhé světové válce. Třípodlažní dům dostal přímý zásah při bombardování města v dubnu 1945. Zůstala stát jen přístavba s parní pumpou. V éře autobazaru sloužil objekt jako kryté zázemí. „V posledních letech ale zůstal volně přístupný a nedávno ho kdosi zapálil a shořela celá střecha. Přesto se až do demolice uvnitř překvapivě dochovaly zbytky původní technologie v podobě litinových sloupů nesoucích nýtované ocelové nádrže,“ poznamenal kurátor technických sbírek Muzea města Ústí nad Labem Martin Krsek. Jako další pozůstatek celého systému napájení lokomotiv vodou zůstává v prostoru stát ještě cihlová věž nad někdejší studnou.
 
Ústí nad Labem nabízí mimořádnou příležitost si prohlédnout si vystrojenou a plně funkční parní vodárnu u střekovského nádraží. Postavená byla v roce 1874, je dnes technickou památkou a provozuje ji Zubrnická museální železnice https://www.zubrnickazeleznice.cz/vodarna.
 

 
©2011 Muzeum města Ústí nad Labem | email: muzeumusti@muzeumusti.cz | tel.: +420 475 210 937 webmaster
TravelSoft CMS 3.0
město Ústí nad Labem zřizovatelem Muzea města Ústí nad Labem je
Statutární město Ústí nad Labem.